۰ نفر

آیا هند از اعتیاد به زغال سنگ رهایی پیدا می‌کند؟

۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 370784
آیا هند از اعتیاد به زغال سنگ رهایی پیدا می‌کند؟

در هند حدود ۷۵ درصد برق با استفاده از زغال سنگ تولید می‌شود که به معنای اهمیت زغال سنگ برای تأمین برق در سرتاسر این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با این حال تولید برق با استفاده از زغال سنگ سهم عمده‌ای در آلودگی هوا داشته است به طوری که طبق گزارش "ایرویژوال ۲۰۱۸"، هفت شهر از ۱۰ شهر آلوده جهان در هند هستند.

همچنین گزارش مؤسسه "هلث افکتس" نشان می‌دهد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد مرگ هند در سال ۲۰۱۷ به دلیل آلودگی هوا بوده است.

برای رفع برخی از مشکلات آلایندگی زغال سنگ، شرکت استخراج زغال سنگ "نورترن کول فیلدز" در شهر سینگراولی که پایتخت زغال سنگ هند است، اقداماتی از قبیل آب‌پاشی در میادین زغال سنگ برای کاهش انتشار گرد و غبار، عدم استفاده از کامیون برای حمل زغال سنگ و جمع‌آوری نیروگاههای قدیمی و جایگزین کردن آنها با نیروگاه‌های زغال سوز جدید انجام داده است.

پرابات کومار سین‌ها، مدیرکل شرکت "نورترن کول فیلدز" در گفت و گو با شبکه "سی ان ان بیزنس" اذعان کرد که هند نسبت به سایر کشورهای جهان در حرکت به سوی تأمین انرژی پاک‌تر عقب قرار دارد اما خاطرنشان کرد که این کشور نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد.

اثرات زیان بار زغال سنگ فراتر از آلودگی هوا بوده و منبع اصلی انتشار دی اکسید کربن است که عامل گرمایش جهانی است.

هند سومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان بوده و در برابر تأثیرات گرمایش جهانی به شدت آسیب پذیر است. موج گرمای شدید در طول تابستان که طی آن دمای هوا در برخی از ایالت‌ها به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، به پدیده عادی در این کشور تبدیل شده است. سال گذشته ۴۸۴ موج گرما در مقایسه با ۲۱ مورد در سال ۲۰۱۰ در هند اتفاق افتاد و از آن سال، بیش از ۵۰۰۰ نفر در این کشور بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به این که تقاضای هند برای انرژی با رشد سریع اقتصاد و جمعیت، تا یک دهه آینده دو برابر می‌شود، کنار گذاشتن زغال سنگ به این راحتی نخواهد بود و چالش بزرگی به شمار می‌رود.

اما دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند اهداف جاه‌طلبانه‌ای برای مقابله با تغییرات جوی و مصرف انرژی معرفی کرده است.

هند سرمایه گذاری سنگینی روی انرژی تجدیدپذیر انجام داده است و ظرفیت انرژی خورشیدی را از کمتر از چهار گیگاوات در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۰ گیگاوات افزایش داده که معادل حدود هشت درصد از کل ظرفیت انرژی این کشور است.

بر اساس گزارش شبکه "سی ان ان بیزنس"، دولت هند ۱۷۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۲ را هدف گذاری کرده که ۱۰۰ گیگاوات آن از انرژی خورشیدی، ۶۰ گیگاوات از باد، ۱۰ گیگاوات از سوخت‌های زیستی و پنج گیگاوات از هیدروپاور تأمین می‌شود.