۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رالی صعودی پارس در مدار سودآوری/ رونق تولید در هلدینگ خلیج فارس معنا می‌شود

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 369840
رالی صعودی پارس در مدار سودآوری/ رونق تولید در هلدینگ خلیج فارس معنا می‌شود

پتروشیمی پارس در اولین سال حضور در بورس، با جهش قیمتی 90 درصدی از روز عرضه تا کنون توانسته پرچمدار صعود پایدار در رشد قیمتی نمادهای بورسی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در 20 تیرسال گذشته سهام یکی از بزرگترین و سودآورترین شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس برای اولین بار با قیمت 2400 تومان در بورس تهران عرضه شد. روند صعودی قیمتی سهم در یک سال گذشته حاکی از تداوم و پایداری سودآوری در صورت های مالی پتروشیمی پارس دارد که جدیدترین گزارش ها از عملکرد این مجتمع موید این موضوع است. گفتنی است پتروشیمی پارس با ظرفیت اسمی تولید 600 هزارتن استایرن مونومر، بیش از 86 درصد نیاز داخل به این محصول را پوشش می‌دهد. همچنین در طول سال 97 نیز با تلاش های انجام شده در این شرکت، درآمدهای عملیاتی به رقم 95 هزار و 765 میلیارد ریال رسید که سبب شناسایی 58 هزار و 977 میلیارد ریال سود خالص برای این سال شد که در مقایسه با سال 96، رشد 93 درصدی را نشان می دهد. 

در این رابطه جواد عشقی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد و بازارگردان سهام پتروشیمی پارس در بورس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: همانطور که پیش بینی می شد در روز بازگشایی نماد پتروشیمی پارس بعد از مجمع عمومی سالانه این شرکت، شاهد استقبال سهامداران و رشد 5 درصدی قیمت بودیم. 

وی در ادامه افزود: تقسیم سود 930 تومانی در مجمع این شرکت که 93 درصد بیشتر از سال گذشته بود، رضایت سهامداران را به همراه داشت. از دیگر مزایای سهامداری پتروشیمی پارس و سایر زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس، پرداخت سود نقدی در کوتاهترین زمان بعد از برگزاری مجمع عمومی است. گفتنی است مجمع سالانه پتروشیمی پارس در تاریخ 26 تیرماه برگزار شد که سود نقدی تصویب شده در این مجمع از چهار روز بعد یعنی 30 تیرماه از طریق شعب بانک تجارت قابل پرداخت است.

همچنین مدیرعامل پتروشیمی پارس در این مجمع خبر افزایش ظرفیت تولید استایرن مونومر تا پایان سال جاری را داد و گفت: باتوجه به نیاز استایرن مونومر در کشور و همچنین به منظور استفاده بهینه از زنجیره پایین دستی اتان و اتیلن، پتروشیمی پارس افزایش ظرفیت حداقل ۲۵ درصدی واحدهای اتیل بنزن و استایرن مونومر خود را در دستور کار دارد و مذاکره با لایسنسوراین واحدها و شرکت های صاحب دانش فنی در جریان است.

وی در ادامه افزود: به منظور رسیدن به ظرفیت اسمی و استمرار تولیدی ۱۰۰ درصدی واحد استحصال اتان، مطالعات شناسایی گلوگاه های مانع افزایش تولید و همچنین امکان سنجی ارتقا فرآیندهای این واحد در جریان است. از این رو با اجرایی شدن پروژه ها در سال جاری، شاهد افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت تولید استایرن مونومر در پتروشیمی پارس خواهیم بود که استایرن مونومور از محصولات با حاشیه سود بالا قلمداد می شود.