۰ نفر

بررسی تخلفات دریایی نفتکش انگلیسی آغاز شد

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 367774
بررسی تخلفات دریایی نفتکش انگلیسی آغاز شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بررسی های کارشناسی علت حادثه نفتکش انگلیسی اِستِنا ایمپرو (stena impero) مربوط به نقض قوانین بین المللی دریانوردی آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، از تعداد ۲۳ نفر خدمه این شناور، ملیت ۱۸ نفر هندی و پنج نفر دیگر از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی است.

وی بیان داشت: این نفتکش انگلیسی با ۲۳ نفر خدمه که ۱۸ نفر هندی و ۵ نفر از سایر کشورها می‌باشد، عصر جمعه (۲۸ تیرماه ۹۸) از آب‌های محدوده دریای عمان به سمت بندرالجبیل عربستان با یک فروند شناور صیادی برخورد کرده است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین بین المللی دریانوردی و عدم تمکین و پاسخ شناور مذکور نسبت به تماس‌های صورت گرفته، نفتکش انگلیسی با هماهنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت لنگرگاه در بندرعباس هدایت شد تا ابعاد مختلف حادثه توسط کارشناسان بنادر و دریانوردی هرمزگان به دقت بررسی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: پرچم نصب شده در نفتکش «استینا ایمپرو» مربوط به کشور انگلستان است و فرمانده آن دارای ملیت هندی است.

عفیفی پور اظهار داشت: برای حفظ ایمنی کشتی فعلاً خدمه در کشتی حضور دارند و در حال حاضر همه ۲۳ خدمه، در محل کار خود در نفتکش هستند.

وی ادامه داد: در صورت لزوم و بر مبنای درخواست مقام قضائی، ممکن است خدمه برای انجام مصاحبه‌های تخصصی و فنی فراخوانده شوند.

عفیفی پور گفت: به منظور رعایت ضوابط ایمنی و استانداردهای بین المللی دریانوردی، همکاری‌های لازم برای هدایت ایمن و دقیق تانکر «استنا ایمپرو» و لنگراندازی در موقعیت مناسب، از سوی این اداره کل صورت پذیرفته است.

مشخصات تانکر نفتکش استنا ایمپرو

شناور «استنا ایمپرو» یک تانکر نفت کش با قابلیت حمل مواد نفتی و شیمیایی است که ۱۸۳ متر طول و ۴۹ هزار و ۶۸۳ تن وزن دارد.

این کشتی در سال ۲۰۱۸ میلادی ساخته شده است و با پرچم کشور انگلستان تردد می‌کند. این شناور ظرفیت حمل ۴۶ میلیون و ۵۷۶ هزار لیتر مایعات (نفت یا مواد شیمیایی) را دارد.

آمارهای موجود نشان می‌دهد، روزانه حدود ۱۴ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر و وارد بازارهای جهانی می‌شود، همچنین سالانه حدود ۵۰ هزار کشتی از این تنگه عبور می‌کند که بیشتر آنها تانکرهای نفتی هستند.

نفتکش اِستِنا ایمپرو (stena impero)پس از توقیف به ساحل هدایت و برای گذراندن مراحل قانونی و بررسی‌های لازم به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل داده شد.