۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پالایش نفت کویت وارد مرحله جدید می شود/تحقق رویای 2میلیون بشکه در روز

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۸
کد خبر: 366869
پالایش نفت کویت وارد مرحله جدید می شود/تحقق رویای 2میلیون بشکه در روز

پالایشگاه 650 هزار بشکه ای الزور کویت یک قدم دیگر به بهره برداری نزدیک تر می شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ حدود پنج سال پیش بود که شرکت ملی نفت کویت قرارداد 13 میلیارد و 200 میلیون دلاری برای احداث پالایشگاهی به ظرفیت پالایش 650 هزار بشکه نفت خام در روز با چهار شرکت خارجی از جمله سینوپک چین امضا کرد. 

از همان ابتدا مقرر شد که پالایشگاه در نوامبر سال 2019 به بهره برداری برسد. اکنون خبرها از مسئولین سینوپک حاکی از آن است که در بزرگترین پروژه خاورمیانه این شرکت تحولات قابل توجهی به وقوع پیوسته است. سینوپک روز گذشته اعلام کرد واحد تولید نفت سفید این پروژه توسط گروه مهندسی این شرکت بطور کامل نصب شد. 

این خبرها حاکی از آن است که  پالایشگاه الزور یک قدم دیگر به راه اندازی نزدیک تر می شود. هرچند که برخی کارشناسان معتقدند این پالایشگاه ممکن است با تاخیر دو ماهه، در ابتدای سال آینده میلادی به بهره برداری برسد اما در هرصورت وارد مدار شدن این پروژه بزرگ، ظرفیت پالایش نفت کویت را به یک میلیون و 450 هزار بشکه در روز افزایش می دهد. در میان شرکت های خارجی دست اندر کار این طرح می توان به شرکت اسپانیایی رونیداسReunidas ، شرکت چینی سینوپک Sinopec ،‌شرکت های کره جنوبی هیوندایHyundai ،‌اس کی ،‌دوو ، شرکت انگلیسی فلور ، شرکت ایتالیایی سایپم Saipemو شرکت هندی اسارEssar اشاره کرد.

گفتنی است  کویت با مساحت حدود ۱۸ هزار کیلومتر مربع و جمعیت چهارمیلیون نفر (۰.۰۵ جمعیت ایران) در نظر دارد تا در یک برنامه بلند مدت، ظرفیت پالایش نفت خود را به ۲ میلیون بشکه در روز برساند. برای تحقق این هدف کویت تا سال ۲۰۳۵ میلادی ۲۵ میلیارد دلار در توسعه صنعت پالایشی سرمایه گذاری خواهد کرد. در حال حاضر کویت دارای سه پالایشگاه بزرگ است که عبارتند از: پالایشگاه الاحمدی، پالایشگاه میناء عبدالله و پالایشگاه شعیبیه. مجموع ظرفیت این سه پالایشگاه ۹۳۶ هزار بشکه است که ۷۰۰ هزار بشکه آن صادر می‌شود. 

همچنین کویت در کنار پالایشگاه الزور، قصد دارد تا یک مجتمع پتروشیمی جدید، موسوم به الفین ۳ راه اندازی کند که خوراک آن به طور کامل از فرآورده مایع (نفتا) خروجی پالایشگاه استفاده می کند.

شرکت نفت کویت در حال مذاکره با شرکت های نفتی بین المللی از جمله Shell، BP و Total برای کارهای فنی و مشاوره ای برای پروژه یک کراکر بخار  با ظرفیت اتیلن ۱.۴ میلیون تن در سال، یک کارخانه پروپیلن ۴۵۰ هزار میلیون تن در سال، یک مجتمع پلی اتیلن ۹۴۰ هزار میلیون تن در سال و یک مجتمع پلی پروپیلن ۵۵۰ هزار میلیون تن در سال است.