۰ نفر

ایران و ترکمنستان رودخانه مرزی اترک را ترمیم می‌کنند

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹
کد خبر: 366132
ایران و ترکمنستان رودخانه مرزی اترک را ترمیم می‌کنند

فرمانده هنگ مرزی و مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در منطقه اترک اعلام کرد که کناره های تخریب شده رودخانه مرزی اترک در جریان سیل اوایل امسال با همکاری مشترک امور آب دو کشور ایران و ترکمنستان ترمیم می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ محمدرضا سراوانی اظهار داشت: در جلسه روز پنجشنبه مرزبانان دو کشور در منطقه اترک مقرر شد که عملیات بازسازی موقت قسمت‌های تخریب شده، از محل تقسیم آب رودخانه اترک بین ایران و ترکمنستان در خاک ایران آغاز شود.

وی افزود: در این ملاقات مرزی که کارشناسان امور آب ایران و ترکمنستان نیز حضور داشتند همچنین طرفین نسبت به لایروبی بستر رودخانه اترک در حریم خود متعهد شدند.

سرهنگ سراوانی اضافه کرد: هزینه‌های بازسازی موقت کناره‌های آسیب دیده رودخانه اترک و لایروبی آن در هر سمت بر عهده همان کشور است.

وی گفت: در این نشست همچنین مقرر شد طرفین در جلسه ماه آینده که در ترکمنستان برگزار می‌شود، نسبت به اصلاح مسیر بستر رودخانه مرزی اترک حد فاصل علامت مرزی ۱۶۱ تا ۱۶۶.۱ و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با سیل‌های این رودخانه، تصمیم گیری کنند.

هنگ مرزی اترک گلستان، مسوولیت حراست از مرزهای خشکی جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان را در محدوده این استان به طول تقریبی ۳۵۰ کیلومتر برعهده دارد و مقر آن در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در شرق گلستان است.

اترک رودی خروشان و سیل گیر با بستر گلی است و با داشتن ۶۶۹ کیلومتر طول، پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه ترکمنستان است.

اترک از ارتفاعات نزدیک قوچان از کوه‌های سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و با گذر از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد و ملحق شدن چند شاخه مهم به آن، وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده و به دریای خزر می‌ریزد.

این رودخانه پس از عبور از بخش اینچه برون به علت شیب کم زمین، در دشت پخش می‌شود که نتیجه آن تشکیل تالاب‌هایی نظیر آلاگل، آلماگل و تنگلی است.