۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت در سقف ماهانه آرام گرفت/ سایه سنگین مازاد عرضه بر صعود قیمت‌ها

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۳
کد خبر: 366109
نفت در سقف ماهانه آرام گرفت/ سایه سنگین مازاد عرضه بر صعود قیمت‌ها

قیمت نفت در آخرین معاملات روز گذشته بازارهای جهانی پس از یک جهش قابل توجه هفتگی، در بالاترین سطح قیمتی 45 روز گذشته به کار خود پایان داد اما افزایش روزافزون تولید نفت از سوی آمریکا، مجال رشد بیشتر قیمت طلای سیاه را گرفت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ قیمت انواع نفت خام پس از دو هفته نزول، سرانجام با جهشی قابل ملاحظه در هفته گذشته روبرو شد. بدین ترتیب شاخص نفت برنت با رشد 2.35 دلاری نسبت به معاملات دوشنبه گذشته در محدوده 66 دلار و 72 سنت به کار خود پایان داد و همچنان در بالاترین سطح قیمتی ماهانه ایستاد.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با رشد 2.5 دلاری نسبت به معاملات ابتدای هفته در قیمت 60 دلار و 21 سنت آرام گرفت.

نفت

هفته گذشته خبر تعطیلی سکوهای نفتی آمریکا در خلیج مکزیک برای آمادگی طوفان حاره ای مکزیک سبب افت نسبی عرضه در بازار شد. به گفته دولت آمریکا، حدود 59 درصد یعنی 1.1 میلیون بشکه از تولید روزانه آمریکا در خلیج مکزیک به دلیل در پیش بودن طوفان متوقف شده است.

همچنین یک کارشناس نفتی در آمریکا بیان داشته است: «توقف تولید نفت در خلیج مکزیک تا حدی قیمت نفت را بالا برده است اما باید دید که آیا طوفان بری به یک سیل گسترده منجر می شود که بر بخش پالایشگاهی لوئیزیانا تاثیر بگذارد یا نه.»

در نتیجه آثار این طوفان بر سیستم پالایشگاهی مستقر در خلیج مکزیک بسیار تعیین کننده خواهد بود. البته یکی دیگر از دلالیل تقویت قیمت ها در بازارهای جهانی، گزارش غیر منتظره EIA از افت ذخایر نفتی آمریکا بود.

در هر حال به عقیده تحلیلگران مسائل نفتی، تا زمانیکه سایه افزایش عرضه نفت خام از سوی امریکا بر سر تقاضای نفت سنگینی کند، نمی توان نسبت به پایداری جهش قیمت ها در بازارهای جهانی امیدوار بود. البته مسئله متزلزل بودن صعود قیمتی طلای سیاه به دلیل فرسایشی شدن جنگ تعرفه ای میان دو قدرت بزرگ اقتصادی یکی دیگر از فاکتورها تهدید کننده سمت تقاضا است.