۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تداوم رالی صعودی قیمت نفت/ افت عرضه جدی شد

۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۱
کد خبر: 365945
تداوم رالی صعودی قیمت نفت/ افت عرضه جدی شد

قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی پس از تعطیلی سکوهای نفتی خلیج مکزیک و کاهش غیر منتظره ذخایر آمریکا، به بالاترین سطح از اواخر ماه می رسید.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ بعد از  سه هفته روند نزولی، قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر گزارش‌هایی در خصوص کاهش عرضه، وارد کانال صعودی شد. در این بین تا کنون هر بشکه نفت خام برنت با رشد ۲.۱۲ دلاری نسبت به روز گذشته در همین ساعت، به رقم ۶۷ دلار و ۱۲ رسید که همچنان در سقف یک ماه گذشته قرار دارد. البته در ساعاتی از امروز قیمت نفت خام برنت برای لحظاتی سقف روانی ۶۷ دلار و ۵۰ سنت رانیز لمس کرد.

0d5186af-3720-4f91-9091-9b3e77584457

در همین راستا شاخص نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با جهشی قابل توجه در مقایسه با معاملات دو روز اخیر، هم اکنون در محدوده ۶۰ دلار و ۵۴ سنت معامله می شود که بالاترین حد از ۲۷ ماه می سال جاری به حساب می آید.  

b1d6b732-bcbb-4f33-88bb-32325499da2a

از مهم‌تربن عوامل تقویت کننده قیمت طلای سیاه، تعطیلی سکوهای نفتی در خلیج مکزیک به دلیل فرارسیدن طوفان‌های حاره‌ای در این منطقه است. گفته می شود که تولیدکنندگان نفت آمریکا روز چهارشنبه تقریبا یک‌سوم تولید نفت مکزیک را متوقف کردند که پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین طوفان فصل در منطقه باشد. بر اساس آمارهای اطلاعاتی آمریکا، 15 پلتفرم تولید و 4 دکل نفتی در این منطقه خالی کرده است.

دیگر عامل تاثیرگذار بر تغییر جهت قیمت نفت، کاهش غیرمنتظره میزان ذخایر آمریکا است. گزارش یک‌مؤسسه  آمریکایی نشان  می دهد که ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش پیدا کرد و ذخایر بنزین نیز کاهش داشت.

همچنین روییترز گزارش داد ذخایر نفت در هفته منتهی به پنجم ژوئیه، ۸.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۶۱.۴ میلیون بشکه رسید در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۳.۱ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

البته در تغییر جهت قیمت نفت نباید افزایش ریسک های ژئوپولتیک منطقه خلیج فارس را نیز نادیده گرفت. ترس از اقدام تلافی‌جویانه ایران در تنگه هرمز که روز گذشته یک ناو جنگی انگلیس را محبور کرد تا نفتکش متعلق به این کشور را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کند، سیگنال افزایش ریسک را به دنیای معاملات نفت مخابره کرد.