۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عمر کوتاه رشد قیمت نفت/ژاپن هم از جنگ‌ تجاری بی‌نصیب نماند

۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۸:۵۸
کد خبر: 365411
عمر کوتاه رشد قیمت نفت/ژاپن هم از جنگ‌ تجاری بی‌نصیب نماند

درحالی قیمت نفت در بازارهای جهانی متاثر از افزایش تنش در خاورمیانه می رفت که وارد مدار صعودی شود، تداوم بروز آثار جنگ تجاری سبب تشدید فشار بر ارزش طلای سیاه شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ یک سال از آغاز رسمی جنگ تعرفه‌ای میان دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا می‌گذرد و شاهد بروز نشانه های منفی این تنش بر اقتصاد سایر کشورها هستیم. در این بین ژاپن نیز با انتشار گزارش هایی از تاثیر جنگ تجاری بر شاخص‌های اقتصادیش پرده برداشت. به گزارش رویترز آمارهای جدید نشان می دهد که ثبت سفارش ماشین آلات ژاپنی بیشترین کاهش 8 ماه گذشته را شاهد بوده و این به معنای تاثیرگذاری تنش های تجاری بر میزان سرمایه گذاری شرکت هاست. در همین راستا آمارهای دولت ژاپن همچنین نشان می دهد که میزان دستمزدهای واقعی در این کشور برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است.

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در  گفت: «طولانی شدن جنگ تجاری بدان معناست که نباید منتظر حل و فصل آن در آینده نزدیک بود و این موضوع همچنان عاملی نفتی برای بازار نفت خواهد بود، زیرا افت رشد اقتصادی به معنای کاهش تقاضا برای نفت است.»

از سوی دیگر با به اوج رسیدن تولیدات نفت آمریکا در ماه‌های اخیر، نمی توان انتظار رشد چشمگیر تقاضای بدون عرضه بود. در این خصوص کارشناسان معتقدند باتوجه به روند صعودی تولیدات نفت شیل آمریکا تا پایان سال آینده میلادی ، احتمالا همچنان سمت عرضه از تقاضا پیشی خواهد گرفت که این موضوع در کنار عامل منفی جنگ تجاری، بر فشار به قیمت نفت اضافه خواهد شد. در نتیجه بروز تنش های سطحی ژئوپولتیک در منطقه خاور میانه و خلیج فارس تنها برای مدت کوتاهی بر رشد قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.

از این رو قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 21 سنت معادل 0.3 درصد کاهش به 63 دلار و 92 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم امروز با 20 سنت معادل 0.37درصد کاهش به 57 دلار و 44 سنت رسید.

1

2