۰ نفر

قره خانی: وزارت نیرو در ترمیم خطوط انتقال برق کوتاهی می‌کند

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 365217
قره خانی: وزارت نیرو در ترمیم خطوط انتقال برق کوتاهی می‌کند

قره‌خانی گفت: نیروگاه‌های داخلی کشور قدیمی است و درصد راندمان قابل ملاحظه‌ای ندارند. همین موضوع، مهم‌ترین دلایل هدررفت برق و اتلاف انرژی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رویداد24 ، سال‌هاست که دولت‌ها و رسانه ملی شعار اصلاح الگوی مصرف را سر می‌دهند، اما آمار و ارقام سالیانه نشان می‌دهد که ایران جزو کشور‌های صدرنشین در اتلاف انرژی است.

از طرفی طبق مصوبه مجلس بنا بود برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد برق، دولت خطوط فرسوده انتقال انرژی را تعمیر کند، اما خبری از تحرک در این حوزه نیست و باید منتظر بود و دید آیا در ماه‌های آتی دولت برای ترمیم این خطوط و بطور کلی جلوگیری از اتلاف این انرژی مهم و اساسی دست به کار جهادی خواهد زد یا خیر؟

اسدالله قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص هدررفت برق و اتلاف انرژی در خطوط انتقال برق گفت: اتلاف انرژی در چندین مرحله رخ می‌دهد و محدود به خطوط انتقال نیست. در مرحله اول این موضوع به پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها برمی‌گردد. بازده نیروگاه‌های داخلی کمی بیش از ۳۰ درصد است در حالی که این مقدار برای کشور‌های توسعه‌یافته در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد است. متاسفانه نیروگاه‌های داخلی کشور قدیمی است و درصد راندمان قابل ملاحظه‌ای ندارند. همین موضوع، مهم‌ترین دلایل هدررفت برق است.

قره‌خانی تصریح کرد: فرسودگی خطوط انتقال و توزیع، استفاده از وسایل غیراستاندارد الکتریکی با شاخص‌های پایین انرژی و فاقد گرید سبز از دیگر دلایلی است که در خصوص اتلاف انرژی می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

نماینده علی‌آباد کتول در مجلس دهم یادآور شد: تمامی این مسائل به بالا بودن شدت انرژی در کشور می‌انجامد، شاخصی که برای بررسی انرژی مصرف شده برای تولید یک کالای معین به کار می‌رود و اکنون ایران دارای یکی از بالاترین شاخص‌های شدت انرژی در جهان است.

قره‌خانی در ادامه گفت: به علت هدررفت برق و اتلاف انرژی، امکان محاسبه قیمت مقطوع مقدور نیست، چراکه هزینه بالایی که برای جبران این انرژی اتلاف شده صرف می‌شود، مقبول مردم نیست. باید برای تعیین قیمتی مقطوع، اصلاحات لازمه در خصوص بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها و ترمیم خطوط انتقال و توزیع صورت گیرد و تنها در این صورت شرکت برق می‌تواند قیمت تمام شده تولید را بر اساس استاندارد‌ها اعلام کرده و بالا ببرد. همچنین در صورت انجام شدن این تغییرات، قطعاً قیمت نهایی تولید برق کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون انرژی دلیل انجام نشدن این اصلاحات را نیاز به سرمایه‌گذاری دانست و افزود: هزینه‌های مربوط به این اصلاحات از طریق سرمایه‌گذاری تامین می‌شود. البته لازم به ذکر است در خصوص این امر کوتاهی‌هایی از سوی شرکت برق نیز صورت گرفته است، زیرا طبق برنامه پنجم در صورت بهینه‌سازی خطوط انتقال برق، انرژی صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار جهت صادرات تعلق می‌گیرد که متاسفانه این قانون عملیاتی نشده است و بی‌توجهی و کوتاهی شرکت برق در این خصوص قابل انکار نیست لذا با روال در پیش گرفته شده از سوی وزارت نیرو و شرکت برق، در صورت عدم افزایش قیمت برق این بهینه‌سازی‌ها انجام نخواهد گرفت.