۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش گازی رژیم صهیونیستی/ هزینه سنگین صادرات پُرخطر

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبر: 365037
چالش گازی رژیم صهیونیستی/ هزینه سنگین صادرات پُرخطر

درحالی رژیم صهیونیستی به صادرکننده گاز طبیعی در دنیا تبدیل شده است که به دلیل هزینه سنگین در بخش سرمایه گذاری و نبود امنیت در خطوط انتقال گاز به کشورهای همسایه، صادرات گاز مازد بر نیاز از این کشور با چالش روبرو شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دهه های گذشته، تل‌آویو منطقه ای گرسنه از لحاظ انرژی محسوب می شد. اما با کشف میادین گاز طبیعی در سواحل مدیترانه، این مشکل برای رژیم غاصب اسرائیل از بین رفت. تا جایی که هم اکنون این رژیم به صادرکننده گاز طبیعی تبدیل شده است. گفتنی است جمعیت 8.5 میلیون نفری رژیم صهیونیستی، تنها یک درصد از گاز تولیدی این منطقه را مصرف می کنند. همچنین وزیر انرژی رژیم غاصب اسرائیل، در مصاحبه اخیر خود اعلام داشته که ما مازاد گاز داشته و حتی کشفیات جدید از میادین گاز در راه است. شرکت نوبل انرژی که اولین میدان گازی با نام لویاتان در سواحل مدیترانه را به حجم بیش از 30 تریلیون فوت مکعب گاز در سال 1999کشف کرد مدعی شده که می تواند کشفیات خود در این منطقه را به دو برابر افزایش دهد.

پس از این بود که مسئولین رژیم صهیونیستی به فکر استفاده حداکثری از ظرفیت گاز طبیعی برای جایگزینی سایر سوخت های فسیلی افتادند. واردات گازوییل به شدت محدود شد و واردات خودروهای سنگین پایه گازسوز از چین با تعداد بالا صورت گرفت. اما همه این ها تنها یک درصد از ذخایر گاز رژیم صهیونیستی را می سوزاند و از نظر یعقوب ناگل، رئیس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی مسئله اینجاست که "ما می خواهیم در بخش گاز صادرات داشته باشیم." "سوال این است: چقدر هزینه خواهد شد؟ آیا امکان دارد؟ چقدر زمان میبرد؟" 

از این رو معضل جدید رژیم صهیونیستی در حوزه گاز طبیعی، نبود زیرساخت های مناسب برای انتقال این گاز به کشورهای همسایه و از همه مهم تر به اروپاست. این موضوع می طلبد که تل‌آویو روابط گسترده ای را با کشورهای همسایه و به ویژه منطقه خاور میانه ایجاد کند. اما یکی از بزرگترین چالش های پیش روی صادرات گازرژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی، نبود روابط خوب با ترکیه است چراکه کم هزینه ترین راه برای صادرات گاز این رژیم ، قبرس است. دولت اردوغان از زمان روی کار آمدن سعی در کم کردن روابط بین‌المللی وتجاری با رژیم صهیونیستی را داشت. از این رو فعلا دروازه ورود به اروپا برای تل‌آویو از طریق ترکیه مقدور نیست.

در نتیجه این رژیم برای پیدا کردن مسیر جایگزین احداث خط لوله تا اروپا باید هزینه سنگین در حوزه سرمایه گذاری برای انتقال این گاز مازاد بپردازد. البته این موضوع زمانی نگرانی برای مقامات انرژی رژیم صهیونیستی ایجاد می کند که کشورهای قطر، روسیه و استرالیا، بازارها را با گاز ارزان قیمت خود پُر می کنند. یک پیشنهاد بلندپروازانه از سوی تل‌آویو این است که بلندترین خط لوله به مقصد اتحادیه اروپا از مسیر یونان و قبرس برای دستیابی به ایتالیا کشیده شود که البته هزینه ای بالغ بر 6 تا 7 میلیارد دلار در برداشته و به دلیل ریسک های امنیتی و طولانی شدن دوره بازگشن سرمایه، سرمایه گذاران تمایلی به فعالیت در این قسمت ندارند.

از سوی دیگر امارژیم صهیونیستی برای تصاحب بازار انرژی مصر در تلاش است تا با جذب این کشور 100 میلیون نفری، سرمایه گذاری توجیه پذیری را در زمینه صادرات گاز به مصر داشته باشد. گفتنی است سال گذشته شرکت نوبل که فعال در حوزه گاز طبیعی رژیم صهیونیستی است، یک قرارداد 10 ساله برای انتقال گاز از اسرائیل به مصر را امضا کرده که البته صادرات به مصر نیز پروژه کم خطر برای اسرائیل محسوب نمی شود. چراکه در سال 2012 یک خرابکاری وسیع در مسیر خط لوله انتقال گاز از تل‌آویو به مصر رخ داد که در آن آسیب جدی به زیرساخت های انتقال گاز وارد شد. مقاماترژیم صهیونیستی به این موضوع اذعان دارند که باوجود داشتن ذخایر گاز طبیعی ، اما چون در منطقه ناامن قرار دارند، هزینه انتقال برا آنان سنگین خواهد بود.