۰ نفر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

فرآیند غنی‌سازی بیش از ۳,۶۷ از امروز شروع می‌شود

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبر: 364977
فرآیند غنی‌سازی بیش از ۳,۶۷ از امروز شروع می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رونوشت تغییر DIQ به نماینده آژانس در ایران تحویل داده شده و تا چند ساعت دیگر کارهای فنی آن به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی‌سازی ۳,۶۷ شروع می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آنا،‌ بهروز کمالوندی در نشست خبری صبح امروز که با موضوع کاهش تعهدات ایران در برجام در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد،  اظهار کرد: باید طبق دستوری که از رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم، گام دوم را در کاهش تعهدات برجام بر می‌داشتیم که این کار را کردیم.

وی افزود: در گام اول موضوع زمان مطرح بود چرا که باید ذخایر را بالای ۳۰۰ می‌بردیم، اما در گام دوم دیگر زمان مطرح نیست و ما دفعتاً این گام را برخواهیم داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رونوشت تغییر DIQ به نماینده آژانس در ایران تحویل داده شده و تا چند ساعت دیگر کارهای فنی آن به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی‌سازی ۳/۶۷ شروع می‌شود.

کمالوندی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که فردا صبح وقتی آژانس نمونه‌گیری خود را انجام می‌دهد از مرز ۳,۶۷ درصد فراتر رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه دستور داریم در این زمینه تأمین نیازهای کشور را مد نظر داشته باشیم، گفت: نیاز کشور اکنون نیروگاهی، قدرت و رأکتورهای تحقیقاتی برای پیشران است که اینها درصدهای متفاوتی دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آنچه امروز در موردش تصمیم گرفتیم و در قدم اول انجام می‌دهیم تأمین غنی‌سازی برای نیروگاه‌های قدرت است که مورد نیاز کشور است و شیب غنی‌سازی ما براساس دستوری که می‌گیریم می تواند رو به بالا باشد.

کمالوندی گفت: شیب ذخایر با توجه به اقدام گام اول رو به بالاست و سرعتش هم رو به افزایش است. نیاز بعدی را هم مد نظر داریم، اما نیاز سوخت رأکتور را اکنون در اولویت قرار دادیم.

وی با اشاره به شکایت اروپا به شورای حکام و تشکیل جلسه این شورا درباره برجام اظهار کرد: برداشت ما این است که اقدام اروپا از روی استیصال است چرا که علی‌القاعده مطلوب آنان این بود ایران در انزوا قرار بگیرد. لذا موضوعی که در شورای حکام مطرح می‌شود نتیجه‌اش از اکنون مشخص است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هیچکدام از اقدام‌های ایران موضوع پادمانی نیست و در راستای برجام است و شورای حکام نمی‌تواند برای آن محدودیتی ایجاد کند.

وی در تشریح غنی‌سازی ایران به مقایسه سرعت خودرو اشاره کرد و گفت: افزایش سانترفیوژ فعلاً نیاز نداریم، ولی لیستی به رئیس‌جمهور برای مسائل غنی‌سازی ارائه کردیم.

کمالوندی در پاسخ به سؤالی درباره گام سوم تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی اجرا کننده تصمیم‌هاست و تصمیم‌گیرنده نیست. هر چند اطلاعاتی را که باید به تصمیم‌سازی کمک کند به مسئولان می‌دهیم، کمااینکه فهرست مطولی از گزینه‌های پیشنهادی سازمان انرژی اتمی به مسئولان داده شد تا به نحوی که صلاح می‌دانند تصمیم بگیرند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید براینکه سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل و کافی دارد تا در هر سرعت، هر میزان و هر سطحی از غنی سازی را انجام دهد، اظهار کرد: برخی با گفته‌های ناآگاهانه در اجتماع نگرانی‌ را در ارتباط با رادیودارو ایجاد می‌کنند که باید در پاسخ به آنان بگویم سوخت رأکتور تحقیقاتی تهران تنها یکی از روش‌های تأمین رادیو داروست و ما راه‌های دیگر هم داریم.

وی تأکید کرد: برای چندین سال سوخت داریم و در این زمینه نگرانی نداریم. هدفمان در مورد ذخایر، رفتن به سمت بهره‌وری بود و حدود چهار دهم درصد از پسماندهایی را که داشتیم و از نظر ما ارزشمند بود را بعد از برجام به اورانیوم طبیعی تبدیل کردیم.

کمالوندی تصریح کرد: وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است، ضمن اینکه چند صد هزار نفر هم خارج از کشور از صادرات رادیو داروی‌های ایران استفاده می‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره سطح غنی‌سازی در گام دوم اظهار کرد: کشور ممکن است سه نیاز در اینباره داشته باشد،‌ یکی سوخت نیروگاهی و رأکتورهای قدرت یکی رأکتورهای تحقیقاتی و دیگری هم پیشران‌ها هستند که اینها درصدهای متفاوتی نیاز دارند،‌ بنابراین بر اساس نیازمان عمل می‌کنیم.

وی افزود: اکنون سوخت کافی ۲۰  دردصد داریم، لذا تمرکز خود را روی سوخت نیروگاهی قرار دادیم. چرا که افزودن سوخت نیروگاهی به ۳/۶۷ دو حسن دارد، یکی ساخت سوخت نیروگاهی که موضوع بسیار مهمی برای ماست و دیگر اینکه اگر در مرحله بعدی خواستیم به سمت تأمین سوخت رأکتور تهران برویم، این روش راه را برای رسیدن به سرعت و غنای بیشتر در مواردی که مورد نیاز است را برایمان هموار می‌کند.