۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازهم رشدی از جنس تنش برای نفت/ جهش آخر بازاری طلای سیاه

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴
کد خبر: 364745
بازهم رشدی از جنس تنش برای نفت/ جهش آخر بازاری طلای سیاه

بازارهای جهانی در حالی هفته معاملاتی را پشت سر گذاشتند که قیمت هفتگی نفت خام حتی با وجود تمدید توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش برای 9 ماه آینده، نتوانست بازدهی مثبتی را برای این هفته به ثبت برساند اما احتمال افزایش تنش در خاورمیانه با توقیف نفتکش حامل نفت ایران سبب رشد قیمت ها در معاملات پایانی شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ سرانجام هفته پُرحاشیه نفت به پایان رسید اما برخلاف نظر کارشناسان که صعود قیمت ها را پیش بینی کرده بودند، تمدید توافق کاهش تولید نتوانست برای بلندمدت بر قیمت ها تاثیرگذار باشد و تنها تا حدودی توانست از ریزش بیشتر ارزش طلای سیاه بکاهد.

از سوی دیگر اما افزایش احتمال تنش های مجدد در منطقه خاور میانه و به ویژه خلیج فارس با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در منطقه جبل الطارق سبب بروز نگرانی در میان معامله گران و رشد قیمت ها در معاملات پایانی دیروز شد.

از این رو شاخص قیمت نفت برنت در روز جمعه پس از یک افت و خیز  1.5 دلاری سرانجام در محدوده 64 دلار و 23 سنت به کار خود پایان داد. البته این رقم 2.5 دلار کمتر از سقف معاملات در روز یکشنبه گذشته و اوج امیدواری ها به توافق کاهش تولید اوپک پلاس بود.

هر بشکه نفت وست تگزاس نیز در پایان معاملات دیروز در عدد 57 دلار و 51 سنت بسته شد تا فاصله 2.5 دلاری خود را با سقف معاملات هفتگی خود حفظ کند. گفتنی است شاخص نفت وست تگزاس در یکشنبه گذشته به رقم 60 دلار و 6 سنت در هر بشکه افزایش یافت اما نگرانی ها از افت ادامه دار تقاضای جهانی سبب شد تا قیمت نفت نتواند در رقم های ذکر شده ایستادگی کند.

نفت

البته نباید رشد قیمتی ابتدای هفته را صرفا از تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس دانست، نشست مثبت دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در حاشیه اجلاس گروه 20 نیز تا حدی از ریزش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد. اما تا زنگ پایان جنگ تجاری در دنیا به صدا در نیاید، نباید به قوت گرفتن روند صعودی قیمت نفت امیدوار بود.

نفت