۰ نفر

رصد خطوط لوله دکل حفاری و پالایشگاه‌ها؛

انقلاب پهپادها در بازرسی تأسیسات نفتی

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۸:۱۰
کد خبر: 364061
انقلاب پهپادها در بازرسی تأسیسات نفتی

مطالعات یک موسسه پژوهشی آمریکایی نشان می‌دهد که با استفاده از پهپادها در بازرسی دکل‌های حفاری و پالایشگاه‌ها می‌توان سالانه ۱.۱ میلیارد دلار در هزینه‌های بازرسی صرفه‌جویی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میز نفت،  با ورود پهپادها به صنعت نفت، شاهد دستاوردهای بزرگی در بازرسی از تأسیسات صنعت نفت به‌ویژه سکوهای فراساحلی بوده‌ایم. این فناوری پیشرو، در حال تغییرات گسترده در سازوکارهای بازرسی‌های سنتی بوده و در کنار اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و داده‌های ابری، روند دیجیتالی شدن در این حوزه را سرعت داده است.

پهپادها در بسیاری از صنایع به کار گرفته‌شده‌اند و هم‌اکنون خلبانی پهپاد یکی از ۲۰ شغل جستجو شده در ایالات‌متحده است. در مدارس آموزش خلبانی آمریکا بیش از ۴۰۰ هزار هنرجو در حال یادگیری راهبری پهپاد هستند.

صنعت نفت و گاز مهم‌ترین مشتری این پرنده‌های محبوب به شمار می‌رود. به دلیل ماهیت خطرناک تأسیسات صنعت نفت، بازرسی‌های دوره‌ای از این مکان‌ها و تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده با بهره‌گیری از پهپادها یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. این بازرسی‌ها، کاراتر و کم‌هزینه‌تر بوده و به‌عنوان‌مثال، بازرسی یک فلر با پهپاد می‌تواند علاوه بر حفظ ایمنی کارکنان، صرفه‌جویی چشمگیری به همراه آورد.

  پهپادها به‌صورت مداوم و خستگی‌ناپذیر می‌توانند صدها مایل خطوط لوله، دکل‌های حفاری، پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفت و گاز، فلرها و تأسیسات زیرآب را پایش کنند. با دارا بودن دوربین فیلم‌برداری و حسگر، پهپادها می‌توانند نشت‌های نفت را شناسایی کنند و از کارکرد مناسب خطوط لوله و دکل‌های حفاری گزارش دهند. درواقع، پهپادها می‌توانند نشت گاز از تأسیسات را شناسایی و گزارش کنند. فراموش نکنید که انسان‌ها فاقد این توانایی هستند. همچنین بازرسی‌های انسانی برای یافتن محل نشت، بسیار دشوار و پرهزینه است.

 برای شرکت‌های دارای محدودیت منابع مالی، پایش تأسیسات بدون متوقف کردن عملیات، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. عدم به‌کارگیری کارکنان در محیط‌های خطرناک نیز از دیگر مزایای بازرسی‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

اطلاعات به‌دست‌آمده توسط پهپادها پس از تحلیل توسط کارشناسان در تعمیر و نگهداری تأسیسات نفت و گاز و تعیین دقیق‌تر جزییات عملیات به کار گرفته می‌شود.

داده‌های ارسالی پهپادها به‌سرعت در اختیار مراکز کنترل قرار می‌گیرد و امکان پایش برخط عملیات وجود دارد. صرفه‌جویی هنگفت در هزینه‌ها نسبت به بازرسی‌های زمان‌بر و پرهزینه سنتی از دیگر مزایای این پرنده‌های دوست‌داشتنی است.

مطالعات یک موسسه پژوهشی آمریکایی نشان می‌دهد که با استفاده از پهپادها در بازرسی دکل‌های حفاری و پالایشگاه‌ها می‌توان سالانه ۱.۱ میلیارد دلار در هزینه‌های بازرسی صرفه‌جویی کرد.

اطلاعات ارائه‌شده توسط پهپادها، کامل‌تر و با جزییات بیشتری نسبت به بازرسی‌های سنتی است. امکان مقایسه سریع تغییرات با توجه به داده‌های پیشین هم از دیگر مزایای پهپادها محسوب می‌شود. در بررسی‌های فوربس مشخص شده چگونگی مدیریت داده‌ها از چالش‌های فراروی ۶۰ درصد شرکت‌های صنعت نفت محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند بدون استفاده ماندن داده‌ها در رایانه یک کاربر و یا ناتوانی در بهره‌گیری از نتایج از چالش‌های بازرسی‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

بازرسی‌های دیجیتال گامی بلند در مسیر مدیریت بهینه دارایی‌ها و تعمیرات پیشگیرانه محسوب می‌شود. هوش مصنوعی نیز به پایش و تحلیل دقیق‌تر و کاراتر داده‌ها کمک‌های شایانی کرده است. ما در ابتدای این راه هستیم. موفقیت در دستان کاراترین‌ها، انعطاف‌پذیرترین‌ها، کم‌هزینه‌ترین‌ها و بهترین‌ها است.