۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش تولید اوپک و متحدانش برای ۹ماه دیگر تمدید شد

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۵۳
کد خبر: 363724
کاهش تولید اوپک و متحدانش برای ۹ماه دیگر تمدید شد

درحالی بزرگترین گروه نفتی دنیا به همراه متحدانش کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای نفت در روز را برای ۹ ماه دیگر تمدید کردند که یکجانبه‌گرایی و تکروی برخی از اعضای اوپک بزرگترین چالش پیش روی این گروه تاثیرگذار است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ عصر امروز دوشنبه ۱۰ تیرماه (۱ جولای )، یکصد و هفتاد وششمین  نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و متحدان آنها در هتل کوبرگ وین در حالی آغاز به کار کرد که دستور اصلی این جلسه تمدید کاهش تولید اعضای این سازمان نفتی برای آینده است.

نشست وزیران اوپک امروز برای تصمیم در جهت جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت و تثبیت بازار از طریق تداوم کاهش تولید این سازمان و کشورهای متحد آن  کار خود را آغاز کرد. پیش از آغاز این جلسه، بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان مشکل و گرفتاری اصلی اوپک را در حال حاضر، یک جانبه‌گرایی دانست و گفت مشکلی با کاهش تولید نداریم. وی ادامه داد: بعضی از اعضای اوپک تک‌روی می‌کنند و می‌خواهند از جانب اوپک و به نام اوپک تصمیم بگیرند و از طرف اوپک توافق‌هایی می‌کنند که این کار درستی نیست و به نفع اعضا هم نیست.

وزیر نفت یکی از اصول پایه در اوپک را برابری حق همه ۱۴ عضو آن دانست و اظهار کرد: ما درباره این موضوع با همه اعضا صحبت کردیم و عموما هم تأیید کردند و مهم هم این است که بر این اساس عمل شود، حالا تصمیم هرچه هست بر مبنای اجماع و کار جمعی درون اوپک باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه نباید از خارج اوپک برای این سازمان تصمیم‌گیری شود، گفت: حالا ممکن است در مواردی هم موضوع خوبی باشد، اما مهم این است که جمع اوپک با هم تصمیم بگیرند و حقوق همه اعضا مساوی باشد. این مهم‌ترین بحثی بود که امروز با وزرای دیگر داشتم و در چند مورد هم مصداق‌ها را مطرح کردیم و فکر می‌کنم این مسئله تأثیرگذار باش

همچنین در آغاز این نشست مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا، گفت: از ونزوئلا، ما صدای خود را بلند می‌کنیم تا از استفاده از بازار نفت به عنوان ابزاری برای حمله به اقتصاد کشورهای دارای حاکمیت که به طور مستقیم بر رفاه و توسعه مردم تأثیر می‌گذارد، پرهیز شود. وی در ادامه تأکید کرد اگرچه شرایط بازار نسبت به نشست پیشین اوپک بهبود یافته‌اند، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد برآورد تقاضای نفت کاهش و برآورد عرضه نفت غیر اوپک افزایش یافته است. بر این اساس، لازم است اعضای اوپک هوشیاری و تلاش خود را حفظ کنند.

اهمیت نتایج این نشست به آنجایی برمی‌گردد که اوپک با تولید روزانه بالغ بر۲۹ میلیون بشکه در روز، یک سوم نیاز نفت دنیا را تامین می‌کند. از این رو هر تصمیمی که از سوی اعضای ایگروه و متحدانش که مهمترین آن‌ها روسیه است، گرفته شود می‌تواند مسیر قیمت نفت در روزهای آتی را تعیین کند. 

لازم به ذکر است تا این لحظه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که حاضرین در این نشست بر سر تمدید کاهش تولید برای ۹ ماه آینده توافق کرده اند.  گفتنی است این کاهش تولید شامل ایران نیست و بواسطه تحریم‌ها، ایران از این موضوع معاف است.