۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خریداران آسیایی گاز طبیعی عقب نشستند/ رشد لاک پشتی تقاضای چینی‌ها برای LNG

۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 362609
خریداران آسیایی گاز طبیعی عقب نشستند/ رشد لاک پشتی تقاضای چینی‌ها برای LNG

واردات گاز طبیعی از سوی کشورهای شمال شرقی آسیا، نسبت به ماه گذشته میلادی کاهش یافته که این افت تقاضا از سال 2013 تاکنون بی سابقه بوده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ داده های جدید از آمار واردات گاز طبیعی توسط کشورهای شمال شرقی آسیا حکایت از آن دارد که پیش بینی ها در خصوص ورود به فصول گرم سال و افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مورد استفاده در سیستم های خنک کننده، محقق نشد. از این رو برای اولین بار از سال 2013 تاکنون شاهد کند شدن رشد تقاضای LNG از سوی بزرگترین واردکنندگان گاز طبیعی در آسیای شمال شرقی هستیم. از مهمترین دلایل این افت تقاضا می توان به کند شدن آهنگ رشد اقتصاد جهانی و همچنین افزایش سطوح ذخیره سازی گاز طبیعی تولید داخل اشاره کرد.

بطور طبیعی تقاضا برای واردات گاز طبیعی از سوی چین، کره جنوبی، تایوان و ژاپن هرساله با نزدیک شدن به ماه ژوئن افزایش می یابد. چراکه از گاز طبیعی برای سیستم های سرمایشی استفاده می شود.

گفتنی است در بین متقاضیان عمده گاز طبیعی، چین بیشترین میزان افت واردات گاز طبیعی را برای ماه گذشته به ثبت رسانده است. از این رو واردات LNG از سوی چین در ماه ژوئن نسبت به ماه می با افت 9 درصدی مواجه شده است. کارشناسان یکی از دلایل عمده این کاهش را کند شدن روند جایگزنی گاز طبیعی با زغال سنگ در چین عنوان می کنند. همچنین آمارهای منتشر شده از سوی روئیترز در شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی نشان از آن دارد که واردات گاز طبیعی چین به کمترین میزان از ابتدای سال 2015 رسیده است.

از سویی دیگر، جیمز تاونر کارشناس انرژی به رویترز گفت: مطابق با پیش بینی ها امسال با رشد 14 درصدی عرضه گاز طبیعی از سوی تولیدکنندگان روبرو خواهیم شد این درحالی است که احتمال می رود با کند شدن آهنگ تقاضای گاز طبیعی، این میزان از افزایش عرضه در بازارهای آسیایی جذب نشود.

وی افزود: دو سال پیش، تقاضای چین برای واردات گاز طبیعی به شدت افزایش یافت اما در حال حاضر پکن تصمیم دارد برای مدیریت مصرف و کاهش سطح تقاضا، تا حدود زیادی به عایق سازی ساختمان ها و افزایش سطح ذخیره سازی گازهای طبیعی تولید داخل روی آورد.

کارشناس ارشد انرژی در وود مکنزی نیز معتقد است کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی سبب شده تا آهنگ تغییر مسیر از زغال سنگ به گاز طبیعی به کندی صورت پذیرد و این بدان معناست که ما با رشد 40 درصدی تقاضای گاز طبیعی در سال های 2017  و 2018 فاصله خواهیم گرفت در نتیجه پیش بینی می شود رشد تقاضای چین برای واردات گاز طبیعی در حد 20 درصد باقی بماند.