۰ نفر

فردا؛ پایان مهلت ۱۰روزه ایران به اروپا

۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 362539
فردا؛ پایان مهلت ۱۰روزه ایران به اروپا

مهلت ده روزه سازمان انرژی اتمی برای عبور تولید اورانیوم غنی شده از مرز ۳۰۰ کیلوگرم فردا (ششم تیر ۱۳۹۸) به پایان می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه (۲۷ خرداد ۱۳۹۸) در محل مجتمع آب سنگین اراک گفته بود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است.

به گفته «بهروز کمالوندی»؛ با پایان این مهلت، سرعت غنی سازی سریع‌تر خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود: برای اروپایی‌ها هنوز فرصت وجود دارد، اما اگر بیشتر فرصت می‌خواهند معنی آن این است که یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند.

کمالوندی گفته است: پس از انجام دو اقدام انجام شده بر اساس گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی، انجام اقدامات گام دوم (عبور از میزان غنی سازی ۳.۷ درصد) بیش از یک یا دو روز زمان نخواهد برد.

به گفته وی؛ اگر برای کشور‌های اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند و اقدامات جمهوری اسلامی کاملا در چارچوب برجام است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرده است: همه امکانات برای حرکت با شتاب در حوزه صنعت هسته‌ای و کمک به توسعه اقتصادی کشور وجود دارد.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی تصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران پس از صبر راهبردی یک ساله در مقابل رعایت نشدن حقوق برجامی ایران، خروج آمریکا از برجام و تحریم خرید اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران از سوی این کشور دو اقدام فوق را آغاز کرد و مهلت شصت روزه‌ای را به طرف‌های مقابل داده است که در صورت رعایت حقوق برجامی ایران قابل بازگشت است و در غیر این صورت در پایان شصت روز دو تصمیم دیگر اعلام خواهد شد.