۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلای سیاه هفته را سبز شروع کرد/ لیبی، اوزاکا و وین سه نقطه تعیین کننده نفت

۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 362062
طلای سیاه هفته را سبز شروع کرد/ لیبی، اوزاکا و وین سه نقطه تعیین کننده نفت

درحالی بازارهای جهانی اولین روز معاملاتی هفته را سپری می کنند که عوامل تنش زا در سمت عرضه نفت، سبب رشد قیمت ها شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ نفت پس از پشت سر گذاشتن دو هفته هیجانی، امروز را نیز با رشد قیمت ها آغاز کرد. در این بین هر بشکه نفت خام برنت با افزایش 0.48 درصدی نسبت به آخرین معامله جمعه گذشته به رقم 64 دلار و 76 سنت رسیده که بالاترین عدد برای روز جاری است. شاخص نفت وست تگزاس اما با رشد بیشتری روبرو بوده و افزایش 1.03 درصدی را تاکنون تجربه کرده و در محدوده قیمتی 58 دلار و 2 سنت معامله می شود.

عوامل تقویت کننده قیمت نفت

تداوم تنش ها در خاور میانه

یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت نفت را می توان حمله به فرودگاه ابها در جنوب عربستان سعودی عنوان کرد که سبب تداوم تنش ها در منطقه خاور میانه شد. گفتنی است حوثی‌های یمن روز یکشنبه به فرودگاه ابها در جنوب عربستان سعودی حمله کردند که بر اثر این حمله، یک نفر کشته و هفت نفر مصدوم شدند.

غیبت احتمالی لیبی از بازر نفت

عامل دیگری که می تواند نقش پُررنگی در صعود قیمت نفت خام در بازارهای جهانی داشته باشد، هشدار لیبی نسبت به درخواست‌ها برای تعطیلی کامل تولید نفت است. شرکت ملی نفت لیبی نسبت به درخواست‌های اخیر برای تعطیلی تولید نفت این کشور هشدار داد و اعلام کرد نفت منابع اصلی درآمد لیبی است که به تمامی شهروندان نفع می‌رساند. گفتنی است این هشدار چند روز پس از حمله هوایی به انباری صورت گرفت که متعلق به یک شرکت تابعه شرکت ملی نفت لیبی بود.

انتظار کاهش تولید در نتیجه نشست گروه اوپک پلاس

اما شاید یکی از تاثیرگذارترین اخبار در زوهای اخیر، نتیجه نشست گروه اوپک پلاس در وین در تاریخ اول و دوم ژوییه باشد. البته با توجه به پافشاری های عربستان به تداوم کاهش تولید و پایبندی متحدان اوپک به این امر، سبب شده تا تحلیلگران از پیش بتوانند نتیجه این نشست را پیش بینی کنند. پُرواضح است که تداوم کاهش تولید گروه اوپک پلاس می تواند عامل بنیادی برای تداوم روند صعودی قیمت نفت تا پایان سال میلادی باشد.

بیم و امیدها از دیدار سران قدرت های اقتصادی

دیدار سران قدرت های اقتصادی دنیا در اوزاکای ژاپن می تواند نقش راهبردی برای ادامه روند جنگ تجاری ارائه دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند. به عقیده کارشناسان با این حال هر دو رئیس جمهور برای پایان دادن به جنگ تجاری تحت فشار قرار دارند. ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و این کشور متکی به صادرات کشاورزی به شدت از ریزش قیمت کالاهای کشاورزی که ناشی از تعرفه‌های تلافی‌جویانه بوده، آسیب دیده است. اقتصاد چین همچنین از تعرفه‌های آمریکایی آسیب دیده است، بنابراین شیء احتمالاً ترجیح می‌دهد به طرف مقابل به مصالحه برسد. از سویی دیگر آمارهای ناامید کننده از کند شدن آهنگ رشد اقتصادی دنیا تاثر بسزایی بر روی قیمت نفت داشته است. پایان دادن به این جنگ می تواند بعنوان سطح حمایتی بسیار قوی برای جلوگیری از روند نزولی بلندمدت قیمت نفت داشته باشد.

انرژی

انرژی