۰ نفر

کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

پشت پرده این ناآرامی‌های نفتی اخیر کیست؟/ همه برای انتخابات2020 آمریکا

۲ تیر ۱۳۹۸، ۸:۱۸
کد خبر: 361730
پشت پرده این ناآرامی‌های نفتی اخیر کیست؟/ همه برای انتخابات2020 آمریکا

به عقیده اکثر کارشناسان، برنامه ریزی برای تنش آفرینی در منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس مستقیما به کشورهای متحد آمریکا در منطقه برمی گردد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ حوادث اخیر منطقه خلیج فارس که نگرانی‌هایی از افزایش ریسک عرضه نفت خام به دنیا مخابره کرد، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. اما یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در ماهیت سنجی این اتفاقات، شناسایی عوامل پشت پرده این ناآرامی ها است.

در این باره سید مهدی حسینی کارشناس ارشد انرژی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اگر انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان از سمت اسرائیل و احتمالا امارات برای تحریک آمریکا بوده باشد، می‌توان امیدوار بود که تنش‌ها ادامه‌دار نباشد. در این صورت همانطور که مشاهده شد، نوسانات مثبت قیمت نفت پس از این حادثه چندان پایدار نبود. در نتیجه، بازگشت قیمت نفت به محدوده ۶۱ دلار نشان می‌داد که ارزیابی بازار از حادثه، بیانگر مقطعی بودن آن است و احتمالا دنباله‌دار نخواهد بود. حسینی در ادامه این بحث تاکید دارد، رفتار بازار این نکته را تلقین می‌کند به اطلاعاتی دست یافته که تایید می‌کند سر منشا حوادث از آمریکا نبوده و تنها تحریک مقامات این کشور برای باز کردن پای ایران به درگیری‌ها هدف بوده است.

اما اگر خود آمریکا در این حادثه دخیل باشد، تا حدی باید نگران روزهای آینده و بالا رفتن ضریب تکرارپذیری حوادثی از این نوع بود.

حسینی در ادامه افزود: از آنجاکه به زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می‌شویم، شطرنج سیاست نیز به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود. باید توجه داشته باشیم که ترامپ به شدت نیازمن به نتیجه مثبت مزاکرات با ایران و کره شمالی برای انتخابات ۲۰۲۰ است. اما موضع‌گیری اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر ژاپن در خصوص مذاکره نکردن با آمریکایی‌ها، رئیس جمهور این کشور را در موضع ضعف و نا امیدی برای برنده نشان دادن خود در صحنه انتخابات قرار داد.