۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 10درصدی قیمت نفت در دومین پنجشنبه پُرتنش خلیج فارس/انس جهانی به دنبال طلای سیاه رشد کرد

۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۳
کد خبر: 361610
رشد 10درصدی قیمت نفت در دومین پنجشنبه پُرتنش خلیج فارس/انس جهانی به دنبال طلای سیاه رشد کرد

قیمت انواع نفت خام در پی سرنگونی پهباد امریکایی در خلیج فارس، در طی دو روز آخر هفته معاملاتی با رشد چشمگیر مواجه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پنجشنبه گذشته و در پی سرنگونی پهباد آمریکایی در مرزهای آبی ایران، قیمت انواع نفت خام سر به افزایش گذاشت. اما این جهش با توئیت نگاری های ترامپ شدت بیشتری به خود گرفت. از این رو نفت برنت روز پنج‌شنبه 4.5 درصد افزایش یافت و روز جمعه نیز با رشد 1.38 درصدی روبرو شد و در نهایت در محدوده 64 دلار و 65 سنت به کار خود در هفته گذشته پایان داد. 

در این بین نفت وست تگزاس اما با جهش 10 درصدی قیمت از ابتدای انتشار اخبار مربوط به سقوط پهباد آمریکای روبرو شد. این شاخص روز پنج‌شنبه به دنبال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه 2 دلار 89 سنت معادل 5.4 درصد رشد داشت و به 56 دلار و 65 سنت رسیده . پس از ان در روز جمعه 41 سنت معادل 0.72 درصد نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه رشد کرد و در قیمت 57 دلار و 43 سنت معامله شد. 

 از عمده دلایل جهش قیمت نفت در دو روز انتهای هفته معاملاتی گذشته می توان به افزایش نگرانی ها در خصوص ناامنی در منطقه خلیج فارس، کاهش نرخ بهره در آمریکا، کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده امریکا و نزدیک شدن به نشست اعضای اوپک و متحدانش برای تصمیم‌گیری درباره ادامه توافق کاهش تولید نفت اشاره کرد.

اما مهمترین دلیل افزایش قیمت نفت خام، تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز است، منطقه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین مناطق صدور نفت و گاز در جهان است و درگیری احتمالی می‌تواند جریان صدور آن را با اختلال جدی مواجه کند. گفتنی است یک پنجم نفت مصرفی دنیا از این منطقه تامین می‌شود.

از سویی دیگر قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است. دلیل این افزایش قیمت، اطمینان سرمایه‌گذاران از امن بودن سرمایه‌شان از خطرات احتمالی مانند احتمال بروز درگیری نظامی اعلام شده است.