۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شروع کم رمق نفت در ابتدای هفته/ ضعف تقاضا در بازار موج می‌زند

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۹
کد خبر: 360391
شروع کم رمق نفت در ابتدای هفته/ ضعف تقاضا در بازار موج می‌زند

در ابتدای معاملات این هفته نفت خام، قیمت‌ها رشد چندانی را تجربه نکرده و تنها به افزایش 0.2درصدی بسنده کرده‌اند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با گذشت نزدیک به چهار روز از تنش در خاور میانه و انفجار در دو نفتکش حامل نفت خام به مقصد ژاپن، شاهد خنثی شدن اثر این اتفاقات بر قیمت نفت هستیم. در این بین بازاهای جهانی کار خود را با معاملات نسبتا مثبت در دادوستدهای نفت خام آغاز کردند. تا کنون هر بشکه نفت خام برنت با 0.24 درصد افزایش به 62 دلار و 16 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز تا این لحظه با رشد 11 سنتی در محدوده 52 دلار و 57 معامله می شود.

اما از مهمترین دلایل تعلل نفت برای افزایش قیمت می توان به چشم انداز منفی معامله گران نسبت به افت نسبی تقاضا تا پایان سال 2019 و همچنین بالا رفتن هزینه خرید نفت خام به دلیل افزایش ریسک حمل و نقل که سبب کاهش توان خرید متقاضیان می شد، اشاره کرد.

نکته دیگری که ترمز افزایش بیشتر قیمت نفت خام را کشید، انتشار گزارش ذخایر نفت خام آمریکا بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش هفتگی ذخایر نفت خام را روز چهارشنبه منتشر کرد. این گزارش نشانگر افزایش غیرمنتظره و متوالی سطح ذخایر نفت خام بود. گفتنی است سطح ذخایر نفت خام ۸ درصد بیشتر از متوسط پنج‌ساله است. این در حالی است که مطابق با گزارش آژانس بین المللی انرژی، رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۹ تضعیف خواهد شد. EIA در گزارش خود به تنش‌های تجاری آمریکا و چین و تنش‌های احتمالی آمریکا و مکزیک اشاره کرده و بیان داشته که کاهش فعالیت‌های صنعتی که در پی افزایش تنش های تجاری میان چین و امریکا و احتمالا برخی کشورهای دیگر رخ خواهد داد، می‌تواند منجر به عقب نشینی متقاضیان نفت خام شود.

از سویی دیگر زنگنه، وزیر نفت تحلیل متفاوتی از قیمت نفت در آینده دارد. به اعتقاد او بحث‌های روانی و سیاسی هر دو سبب شده‌اند قیمت نفت افزایش نیابد و در واقع رسانه‌های همسو با سیاست‌های آمریکا سعی می‌کنند تمام اتفاقات را کوچک‌نمایی کنند و سهم نبودن ایران در بازار را کمرنگ کرده و ذخایر دنیا را زیاد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش دهند تا بازار ملتهب نشود و این‌ها کارهای روانی در بازار است.

نفت

نفت