۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت باز هم عقب نشست/ غلبه افت تقاضا بر کاهش عرضه

۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبر: 359394
نفت باز هم عقب نشست/ غلبه افت تقاضا بر کاهش عرضه

​درحالی شاهد عقبگرد قیمت نفت در بازارهای جهانی هستیم که عرضه کنندگان نفت هرچه بیشتر در جهت کاهش تولید عمل می کنند، توفیقی در جهت تقویت قیمت ها نمی یابند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز معاملاتی هفته، بازارهای جهانی شاهد دادوستدهای منفی نفت خام هستند. تا این لحظه هر بشکه نفت خام برنت با افت دو دلاری نسبت به سقف روز گذشته، در محدوده 60 دلار و 64 سنت معامله می شود. در این بین شاخص نفت وست تگزاس نیز در ادامه روند نزولی خود دقیقا به میزان نفت برنت عقب نشینی کرده و هم اکنون در قیمت 51 دلار و 76 سنت قرار دارد.

WhatsApp Image 2019-06-12 at 04.06.22

اما از مهم ترین عوامل تضعیف قیمت ها در بازار، عدم چشم انداز مثبت نسبت به تقویت سمت تقاضا و همچنین انتشار گزارش هایی در خصوص رکوردزنی تولید نفت خام در آمریکا است. پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از رشد تقاضا در سال ۲۰۱۹ حدود ۱٫۲۲ میلیون بشکه در روز است که در مقایسه با برآورد ماه قبل ۱۶۰ هزار بشکه کمتر است. همه این ها در حالی است که به گزارش خبرگزاری CNN  تولید نفت آمریکا تا پایان ۲۰۱۹ به ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد. گفتنی است تولید نفت آمریکا در حال رسیدن به رکورد ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز تا پایان ۲۰۱۹ است. 

از سوی دیگر اما اوپک مجبور است روند کاهش تولید خود را ادامه دهد تا قیمت را بالا ببرد.مطابق با جدیدترین گزارش ها، تولید نفت اوپک در ماه می به رقم 29 میلیون و 77 هزار بشکه در روز رسید که این رقم کاهش 370 هزار بشکه ای را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد. گفتنی است طبق امارهای تولید نفت توسط اوپک در سال های گذشته، این مقدار از تولید کمترین میزان ۵ سال اخیر ( از مارس ۲۰۱۴ ) است.از این رو به نظر می رسد تلاش های اوپک برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت چندان تاثیرگذار نبوده است.

همچنین امروز نخست‌وزیر ژاپن در رأس یک هیئت عالی‌رتبه و در جریان سفری دو روزه به تهران سفر می‌کند. ژاپن چهارمین واردکننده‌ی بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود و نفت ایران 5.5 درصد کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد. اینپکس، میتسویی، میتسوبیشی و شرکت اکتشاف نفت ژاپن از شرکت‌های نفت بزرگ این کشور هستند که قرارداد با اینپکس برای توسعه میدان آزادگان از جمله قراردادها با کمپانی‌های نفتی ژاپنی بوده است.

در همین رابطه عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز بیان داشته که ژاپن علاقمند است حتی به میزان کم، خرید نفت و رابطه خود را با ایران حفظ کند و بعید نیست که در مذاکرات با امریکا نیز اصرار داشته باشند رابطه نفتی خود را با ایران استمرار دهد.