۰ نفر

راه‌اندازی کانال مالی اروپا بدون اجرای برجام بی‌معنا است

۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 359375
راه‌اندازی کانال مالی اروپا بدون اجرای برجام بی‌معنا است

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اظهارات ضدونقیض اروپایی‌ها درباره اینستکس گفت: باید خط بطلانی روی تمام وعده‌های اروپایی کشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، یحیی‌کمالی‌پور، در رابطه با گذشت 30 روز از مهلت 60 روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهدات برجام و واکنش وزیر خارجه آلمان درباره اینکه اروپا نمی‌تواند معجزه‌ای در برجام داشته باشد، گفت: خیلی ساده لوحانه است اگر به این دلخوش باشیم که می توانیم با کشورهای اروپایی که حدود 75 درصد ارتباطات اقتصادی آنها با دلار است کنار بیاییم و آنها این میزان از مراودات اقتصادی خود با آمریکا را فدای روابط با ما کنند.

اروپایی‌ها برای اقدام درباره ایران از آمریکا کسب اجازه می‌کنند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اروپایی ها غیر از وقت کشی اقدام دیگری در زمینه برجام انجام ندادند، یادآور شد: برجام مرده و دیگر زنده نمی شود و کشورهای اروپایی نیز هرگز تاب مقابله در برابر آمریکا را ندارند و هر وعده ای به ایران بدهند در آخر باید از آمریکا کسب اجازه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوعات مطرح شده از سوی اروپا در حوزه موشکی و هسته ای حکایت از هم نوایی آنها با آمریکا دارد، اظهار داشت: آنها صرفا دم از حمایت از ایران می زنند لذا نباید وقت خود را صرف اقدامات آنها کنیم  و البته از سوی دیگر نباید اقدامی کنیم که بهانه دست اروپایی ها داده شود.

اینستکس بدون اجرای تعهدات برجام از سوی اروپایی‌ها قابلیتی ندارد

کمالی پور با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه نمی‌توانند معجزه‌ای در برجام صورت دهند، ابراز داشت: برجام منتفی شده و آنها به دنبال راه اندازی کانال مالی هستند مثل این می ماند که اصل مسأله را پاک کرده ایم و به فرع می پردازیم پس اینستکس نیز زمانی که برجام منتفی شده، در عمل قابلیتی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از اظهارات ضد و نقیض کشورهای اروپایی در ایجاد و اجرای اینستکس علیرغم تصمیم انگلیس برای تحریم آن، خاطرنشان کرد: باید خط بطلانی روی تمام وعده های اروپایی بکشیم و دیگر امیدی به آنها نبندیم چرا که موافقتنامه هایی که مد نظر آنها است قابلیت اجرا شدن ندارد.