۰ نفر

نماینده مردم اهواز در مجلس:

مدیریت آب در کشور اسیر بخشی نگری است

۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۷
کد خبر: 359322
مدیریت آب در کشور اسیر بخشی نگری است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور در موضوع آب دچار مدیریت بخشی و بخشی نگری شده ایم .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی ساری ظهر امروز دوشنبه در نشست تخصصی واکاوی سیلاب که در سالن گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: چندین استان در فروردین ماه امسال درگیر سیلاب بودند و توان دولت برای مقابله با سیلاب محدود بود.

وی با اشاره به برخی اظهارات توسط نمایندگان اصفهان در زمان سیلاب مبنی بر وجود آب زیاد و انتقال آب ناشی از سیلاب به اصفهان، یادآور شد: کشور در موضوع آب دچار مدیریت بخشی و بخشی نگری شده ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که خوزستان درگیر سیلاب بود عده ای در جای جای کشور درباره سیاست های انتقال آب حرف می زدند و مدعی وجود آب مازاد در خوزستان برای انتقال به اصفهان بودند.

ساری گفت: در تابستان سال قبل دبی آب کارون ۸۰ مترمکعب بود در حالی که این دبی در دوران سیلاب در فروردین ماه امسال به ۳۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده بود.

وی ادامه داد: در تاریخ ۵ فروردین ماه ۹۸ طبق روندهای سازمان آب و برق و شروع اولین سیلاب در حوضه کرخه از ۲۱۶ مترمکعب بر ثانیه به ۲۲۴ مترمکعب بر ثانیه رسید و تراز آب پشت سد کرخه افزایش یافت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی میزان آب رها شده در ۶ روز مانده به ۱۲ فروردین ماه امسال را حساب کنیم و به این نکته توجه کنیم که چقدر زمان برای رهاسازی این میزان آب از پشت سدها برای جلوگیری از حادثه نیاز داشتیم سوالی بود که مردم سیل زده همواره از ما می پرسیدند و از ما جواب می خواستند اما ما جوابی نداشتیم.

ساری افزود: این حجم آب باتوجه به این حجم امکانات در اختیار سازمان اب و برق و وزارت نیرو چیزی نبود که قابل هضم نباشد.

وی بیان کرد: اگر می خواستیم قبلاً این حجم آب را از پشت سد رها و تخلیه کنیم گفته می شد اگر رها نکرده بودیم ممکن بود سیلاب به وجود نیاید.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رهاسازی آب پشت سدها و وجود ابهامات درباره نقش آن در سیلاب گفت: جای این سوال است که آیا بحث های مهندسی حکم نمی کرد که ۵ تا ۱۰ درصد از آب پشت سد را تخلیه کنیم؟

ساری اضافه کرد: ما نسبت به تابستان سال گذشته که شدیدترین خشکسالی را تجربه و کشاورزان را با مشکلاتی درگیر کردیم و الان که در شرایط خوب آبی بسر می بریم کشاورزان شهرستان باوی همچنان مشکل دارند.

وی یادآور شد: واقعاً اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد از آب پشت سد به سمت مخازن طبیعی خود یعنی دشت ها و تالاب ها رها می شد مشکلی در ذخایر آبی پشت سدهای خوزستان به وجود می آمد؟

ساری بیان کرد: در شرایط بدی که در کشور با انواع تحریم های ظالمانه دست و پنجه نرم می کنیم هیچکس نمی تواند منکر سخت کار کردن دولت در این شرایط باشد.

وی افزود: با توجه به این شرایط آیا نباید نسبت به انتقال آب ذخیره شده پشت سدها به مخازن طبیعی اقدام می کردیم؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی به حالت اشباع در سدسازی بر روی رودخانه کارون رسیدیم چه دلیلی دارد که دوباره صحبت از سدسازی بر این رودخانه بکنیم.

ساری ادامه داد: سیاست سدسازی افراطی برای خوزستان و مردمش مشکل ساز شده است و باید به آن پایان داده شود.