۰ نفر

نماینده پارلمان آلمان:

اروپا ابزار حقوقی الزام شرکت‌های خصوصی برای تجارت با ایران را دارد

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 358650
اروپا ابزار حقوقی الزام شرکت‌های خصوصی برای تجارت با ایران را دارد

​نماینده پارلمان آلمان با تاکید بر لزوم اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها از سوی اروپا خاطرنشان کرد که ایران پیشتر آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگو نشان داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «نیما مواسات» نماینده ایرانی تبار پارلمان آلمان با توجه به تاکید اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران درباره چگونگی حمایت‌های دولت آلمان و اروپا از این توافق اظهار داشت: حفظ و بقای توافق هسته‌ای ایران درست و مهم است.

وی در توضیح گفته خود افزود: توافق هسته‌ای ایران یکی از مهمترین توافقات دیپلماتیک در سالهای اخیر بوده که مانع از بروز جنگ احتمالی شده است. اتحادیه اروپا تاکنون اقدام چندانی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران انجام نداده است.

وی یادآور شد: اتحادیه اروپا در ماه می سال ۲۰۱۸ قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا را به تصویب رساند که بر اساس آن سرمایه‌گذاران و کمپانی‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید در تحریم سایر کشورها مشارکت داشته باشند، بطور نمونه تحریم‌های آمریکا علیه ایران.

عضو کمیسیون توسعه و همکاری‌های اقتصادی پارلمان آلمان در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که کمپانی‌های اعضای اتحادیه اروپا در راستای تحریم‌های آمریکا از تجارت با ایران سر باز می‌زنند، از مصوبه اتحادیه اروپا تخطی کرده‌اند.

وی افزود: اعضای اتحادیه اروپا باید کمپانی‌ها و سرمایه گذاران خود را به اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا ملزم کرده و برای تخطی از آن جریمه ای تعیین کند. همچنین باید با افزایش فشار بر روی بانک‌های اروپایی زمینه برای مبادلات تجاری با ایران فراهم شود. این امر مستلزم تحریک و تهییج سرمایه گذاران و شرکت‌های اروپایی است.

نماینده ایرانی تبار پارلمان آلمان در پاسخ به اینکه آیا دولت آلمان گفتگوهایی را با دیپلمات‌های آمریکایی درباره تحریم‌های اعمال شده واشنگتن انجام داده است، گفت: نه، تاکنون گفتگویی صورت نگرفته است.

مواسات در ادامه اظهار داشت: «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین مرد مطیعی برای ترامپ است که درست در مسیر معیارها و خواسته‌های وی گام بر می‌دارد. من گمان نمی‌کنم که گفتگوی دیپلماتیک با گرنل دستاورد چندانی در پی داشته باشد.

عضو کمیته پیشگیری از بحران و رسیدگی به اعتراضات مدنی پارلمان آلمان در خصوص طرح ادعای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اقدام نظامی علیه ایران گفت: بولتون همواره معروف به «محرک جنگ» است. آمریکا با راه انداختن جنگ علیه ایران و خاورمیانه خود را دچار سقوط می‌کند. هزاران انسان کشته می‌شوند، میلیونها انسان مجبور به ترک کشور خود هستند. اتحادیه اروپا و آلمان باید تمام توان خود را به کار گیرند تا نقشه و برنامه جنگ آمریکا را برهم بزنند.

نماینده پارلمان آلمان در خصوص یکی از توئیتهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اینکه ایران به زودی خواستار گفت‌وگو با آمریکا خواهد شد، اظهار داشت: ایران پیش تر آمادگی خود را برای گفتگو نشان داده است، در غیر این صورت چیزی به عنوان توافق هسته‌ای وجود نداشت.

مواسات با اشاره به درخواست ترامپ برای جایگزین شدن «توافق بهتر» با توافق هسته‌ای کنونی گفت: من نمی دانم که توافق «بهتر» چه توافقی است که ترامپ مدام از آن سخن می‌گوید و تاکید بر خروج از توافق کنونی دارد. اما در عین حال طبیعی است که ما در شرایط کنونی نیاز به گفتگو میان تهران- واشنگتن داریم. گفتگوی دوجانبه میان دو کشور برای هر دو طرف بهترین گزینه است. زمانی که دو کشور با یکدیگر گفتگو کنند می‌توان به حل درگیری‌ها و موقعیت بهتر امیدوار شد.