۰ نفر

تولید اورانیوم غنی‌ شده ایران به 12کیلوگرم در ماه رسیده است

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۱۵
کد خبر: 358482
تولید اورانیوم غنی‌ شده ایران به 12کیلوگرم در ماه رسیده است

بر اساس گزارش یک خبرنگار غربی که به گزارش فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی داشته، تولید اورانیوم با غنای پایین ایران در ماه جاری به 12کیلوگرم در ماه رسیده که سه تا چهار برابر ماه‌های قبل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روز شنبه خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی هفته جاری به اعضای خود گزارش فنی درباره تولید اورانیوم با غنای پایین ایران ارائه داده که بر اساس این گزارش، ایران در حال حاضر ماهانه 12 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین تولید می‌کند که 3 تا 4 برابر بیشتر از میزان تولید قبلی تا گزارش 20 مه (30 اردیبهشت) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. در گزارش 20 مه آژانس، ایران 174.1 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین داشت.

این خبرنگار در ادامه نوشت در صورتی که ایران حجم ذخایر اورانیوم خود را کاهش ندهد تا اوایل آگوست (مرداد ماه) به محدوده 202.8 کیلوگرم خواهد رسید که پس از ضرب‌الاجل 60 روزه‌ای است که ایران به کشورهای غربی داده است. البته ایران می‌تواند و احتمالا نرخ تولید خود را به طور مرتب تغییر دهد اما این احساس روشنی را درباره جایی که برای نخستین بار به سوی آن در حرکت هستیم ارائه می‌دهد. دیپلمات‌ها معتقدند که در حال حاضر میزان تولید اورانیوم با غنای پایین به طور چشمگیری در حال افزایش است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود که 10 خرداد منتشر شد خبر داد که ذخایر مواد هسته‌ای ایران هنوز از سقف‌های مجاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراتر نرفته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران تا تاریخ 20 ماه مه (30 اردیبهشت) 174.1 کیلوگرم بوده (در ماه فوریه این میزان 163.8 کیلوگرم بوده است) که پایین تر از میزان مجاز ایران بر اساس توافق هسته‌ای است.

پس از خروج آمریکا از برجام و بعد از آنکه کشورهای اروپایی هیچگونه اقدام عملی و ملموسی برای بهره‌مندی ایران از مزایای قید شده در توافق هسته‌ای انجام ندادند، جمهوری اسلامی روز هجدهم اردیبهشت ماه و در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای  به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

شورای عالی امنیت ملی ایران در همین روز در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

در همین راستا «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می‌یابد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌هاشدت گرفت .

ترامپ روز سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا احیا خواهد کرد.

دولت ترامپ که وعده داده بود به سرعت صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند در ماه‌های بعد از این تهدید عقب‌نشینی کرد و آبان‌ماه سال گذشته 8 کشور از جمله چین را از تحریم‌ها معاف کرد.

سرانجام کاخ سفید پس از پایان معافیت 8 کشور از تحریم، این معافیت‌ها را تمدید نکرد و تهدید کرد کشورهایی که به واردات نفت از ایران ادامه دهند تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.