۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان هفته سبز طلای سیاه/ نفت از محدوده خطر بازگشت

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۳
کد خبر: 358298
پایان هفته سبز طلای سیاه/ نفت از محدوده خطر بازگشت

در مجموعه عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت، روز جمعه، معاملات نفت خام با رشد بیش از 2.6 درصدی برای هفته پُرتنش به کار خود پایان دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین، درحالی بازارهای جهانی، روز گذشته آخرین معاملات طلای سیاه را ثبت کردند، که به دلیل انتشار اخبار مثبت، شاهد رشد بیش از 2.6 درصدی قیمت ها بودیم. قیمت نفت هفته گذشته ، کاملا مطابق با تحلیل های اقتصادآنلاین پیش رفت و همانطور که پیش بینی می شد، قیمت هر بشکه نفت برنت با سقوط به 59 دلار و 70 سنت در روز چهارشنبه 15 خرداد در کمترین رقم سه ماهه گذشته خود ایستاد. از سویی دیگر طبق تحلیل ها در این نقطه با حمایت نسبتا خوبی روبرو شد که در نتیجه آن شاهد برگشت از این عدد تا سطح 61 دلار و 21 سنت برای همان روز بودیم.

اما در ادامه هفته معاملاتی با انتشار گزارشی در مورد اینکه واشنگتن ممکن است تعرفه های تجاری علیه مکزیک ‌را به تعویق بیاندازد، قیمت ها از کف سه ماهه فاصله گرفته و در نهایت روز گذشته در سقف هفتگی ایستاد. البته این تنها خبر مثبت تاثیرگذار بر قیمت های جهانی نفت نبود. در این میان نشانه هایی از تمدید توافق کاهش‌تولید بین اوپک و متحدامش‌ نیز دیده می شود که هم افزایی قوی تری را در صعود قیمت ها برای آخرین روز معاملاتی داشت.

گفتنی است اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که به اوپک پلاس معروف هستند با هدف کاهش سطح ذخایر نفت و تقویت قیمت‌ها، در نشست 157 اوپک توافق کردند تولیدشان را به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. در نتیجه با نزدیک شدن به پایان این توافق، این تولیدکنندگان قرار است روز‌های ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) برای بازنگری سیاست تولید خود دیدار کنند. در این بین اما دو کشور عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت اختلاف دارند چراکه به گفته پوتین رئیس جمهور روسیه، این کشور با قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه مشکلی ندارد، زیرا بودجه این کشور بر مبنای قیمت ۴۰ دلار هر بشکه نفت بسته شده است. از سویی دیگر اما عربستان که بودجه خود را با نفت 80 دلاری بسته است، با تداوم روند فعلی، کسری بودجه شدیدی را تجربه خواهد کرد.حال باید دید در نشست آتی اوپک پلاس، توافق دو تولید کننده اصلی این گروه بر سر چه میزان تولیدی خواهد بود؟

در نتیجه این اخبار،  آخرین دادوستدهای بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت با 2.63 درصد افزایش به رقم 63 دلار و 29 سنت افزایش یافت. هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا نیز با رشد 2.66 درصدی در آستانه 60 دلار ایستاد.

اما در بین اخبار موثر بر نوسانات مثبت نفت، آمار تولید نفت آمریکا بعنوان اهرم بازدارنده صعود پُرشتاب تر قیمت ها عمل کرده است چراکه طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور، این هفته به رکورد جدید ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز دست یافته است.

نفت

نفت