۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی عرضه و تقاضای نفت/ زورآزمایی اقتصاد و ناامنی، قیمت را تعیین خواهد کرد

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۶
کد خبر: 356210
پیش‌بینی عرضه و تقاضای نفت/ زورآزمایی اقتصاد و ناامنی، قیمت را تعیین خواهد کرد

​تقاضا برای نفت خام اوپک در سال 2019برابر 30.6 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است که یک میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال 2018خواهد داشت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مطابق با آخرین پیش بینی ها، تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماهه های اول و دوم سال جاری میلادی با 1.5و 0.7 میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به مدت مشابه سال 2018 معادل 30/44و 30/95میلیون بشکه در روز و برای سه ماهه های سوم و چهارم سال، با 0.6و 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 31/20و 29/74میلیون بشکه در روز خواهد بود.

همچنین انتظار می رود تقاضای نفت جهان در سال ،2019با 1.21میلیون بشکه در روز افزایش به 99/94میلیون بشکه در روز برسد. این پیش بینی نسبت به برآورد قبلی تغییری نشان نمی دهد. پیش بینی می شود تقاضای نفت در کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی ) در سال 2019برابر 210هزار بشکه در روز افزایش یابد که در این میان تقاضای نفت کشورهای آمریکای شمالی 260 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تقاضای نفت کشورهای آسیا پاسفیک عضو OECDمعادل 30هزار بشکه در روز کاهش می یابد. تقاضای نفت اروپا نیز 10 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر مطابق با پیش بینی ها رشد اقتصاد جهان در سال 2019همچنان در سطح 3.2 درصد پیش بینی شده است، این در حالی است که رشد اقتصادی سال 2018برابر 3.6 درصد تخمین زده شده است. در حالی که وضعیت رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری در برخی از اقتصادهای جهان فراتر از انتظار بوده است، برخی دیگر از آنها شاهد کاهش روند رشد اقتصادی و تضعیف گشتاور اقتصادی بوده اند. البته باید توجه داشت که وضعیت رشد اقتصادی برخی از کشورها در ادامه سال جاری میلادی مانند آمریکا و چین تا حدود زیادی تحت تأثیر تنش های تجاری شکل گرفته میان این دو کشور است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که روند رشد اقتصادی این کشورها در سه ماهه اول همچنان در ادامه سال 2019ادامه داشته باشد.

 در حال حاضر با توجه به کاهش حجم تجارت جهانی و افزایش عدم اطمینان در اقتصاد جهانی عوامل بالقوه تقویت کننده رشد اقتصادی بسیار محدود است. رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه برای سال 2019برابر 1.7درصد پیشبینی شده است که کمتر از رشد اقتصادی سال 2018با 2.3 درصد است.

از سویی دیگر در اقتصادهای نوظهور، پیش بینی رشد اقتصادی چین در سال 2019مورد بازنگری صعودی قرار گرفت و به 6.2درصد رسید که 0.4 واحد درصد از تخمین رشد اقتصادی در سال 2018کمتر است. باید توجه داشت که رشد اقتصادی چین امکان دارد به دلیل سیاست های انبساطی پولی و مالی دولت چین در ادامه سال 2019تقویت شود اما کاهش حجم تجارت جهانی عاملی تضعیف کننده برای آن خواهد بود.

اما مهمترین ریسک های رشد اقتصادی در سال جاری میلادی در اقتصاد جهان عبارتند از: تداوم تنش های تجاری، ادامه چالش های اقتصادی در برخی از اقتصادهای نوظهور و سطوح بالای بدهی در اقتصادهای مهم. علاوه بر این، باید موضوعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مشکلات مالی در برخی از اعضای اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی ژاپن در کنار تضعیف تأثیرگذاری سیاستهای مالی انبساطی در آمریکا را نیز به این لیست افزود.

در همین راستا خالدالفاضل وزیر نفت کویت اخیرا گفت: هنوز ابهاماتی پیرامون رشد تقاضا برای نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تأثیر منفی اختلافات تجاری چین و آمریکا روی اقتصاد جهانی وجود دارد. از سوی دیگر رشد تولید شیل آمریکا همچنان ادامه دارد.

گفتنی است اوپک پلاس با هدف کاهش سطح ذخایر نفت و تقویت قیمت‌ها، توافق کرده‌اند تولیدشان را به مدت شش ماه به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز محدود کنند. قابل ذکر است مطابق با گزارش ها،  نرخ پایبندی تولیدکنندگان نفت به توافق محدودیت عرضه در آوریل 168 درصد بود.

وزیر نفت کویت همچنین ادامه داد: اضطراب زیادی در بازار وجود دارد که به نگرانی‌های عرضه مربوط می‌شود. به عنوان نمونه تأثیر تصمیم دولت آمریکا که اعلام کرد معافیت‌ها برای واردات نفت ایران را تمدید نمی‌کند هنوز در بازار ملموس نشده است. وی همچنین به احتمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ونزوئلا، تنش‌های سیاسی در لیبی، رشد تولید نفت شیل آمریکا و اختلاف تجاری میان واشنگتن و پکن به عنوان دلایل مبهم ماندن دورنمای عرضه و تقاضای جهانی اشاره کرد.