۰ نفر

به‌جیب‌زدن نفت ایران از سوی کارمند اخراجی شرکت نفتکش

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹
کد خبر: 355172
به‌جیب‌زدن نفت ایران از سوی کارمند اخراجی شرکت نفتکش

پرونده پیچیده بابک زنجانی و شرکا، شش سال است در دادگاه انقلاب در جریان است و هر روز ابعاد تازه‌ای از اقدامات این گروه که به‌ظاهر قصد داشتند تحریم‌های نفتی ایران را دور بزنند، آشکار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  در چهارمین جلسه از دادگاه، علیرضا زیباحالت‌منفرد، نام یکی دیگر از شرکای خارجی این پرونده که قصد داشت نفت ایران را به نفع خود مصادره کند، افشا شد. آن‌طور‌که این متهم نفتی مدعی شد: «نماینده سنگاپوری شرکت ایزو، آقای بجنوردی، معروف به کاپیتان بجنوردی، کارمند اخراجی شرکت نفتکش بوده است و پس از دستگیری زنجانی به خانم یو، در تماسی تلفنی، قبولی هرگونه پیشنهادی را می‌دهند که صدای این نفت را درنیاوریم و در اقدامی بی‌شرمانه به من گفتند پول آن را ۵۰ - ۵۰ باهم تقسیم خواهیم کرد». متهم در چهارمین جلسه دادگاه تلاش کرد خود را از اتهامات واردشده تبرئه کند؛ اما قاضی صلواتی خطاب به او گفت: اگر اقدامات مجرمانه شما نبود، بابک زنجانی هیچ‌وقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.

ابعاد مالی پرونده بابک زنجانی هنوز روشن نیست و شاید دستگیری تمام عوامل دست‌اندرکار در این پرونده، بتواند نشان دهد که تحریم‌ها و تبادل نفت از مجاری غیررسمی، چه زیان‌های اقتصادی به ایران تحمیل کرده است. بعد از آنکه پلیس بین‌الملل (اینترپل) علیرضا زیباحالت‌منفرد را در خارج دستگیر و به ایران تحویل داد، جلسه دادگاه رسیدگی به تخلفات این مجرم که به جعبه‌سیاه بابک زنجانی شهرت یافته بود، برگزار شد. چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این فرد، روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد. در این جلسه، علیرضا زیباحالت‌منفرد حضورنداشتن خود در ایران را ناشی از توصیه مهدی شمس اعلام کرد. او ادعا کرد هدف شمس این بوده که بخشی از تقصیرهای بابک زنجانی را گردن او بیندازند و ادامه داد: «ادعا‌های آقای مهدی شمس در بیانات خود، دروغ‌های فاحشی است که من به آن اعتراض دارم. درباره شرکت یورونست در تحقیقات مقدماتی در تاریخ سوم آبان سال 92، بازپرسی شخصی اقرار داشته که از این شرکت خبر ندارم و وجود نداشته است. من می‌پرسم چطور وجود خارجی ندارد و این شخص ادعا کرده شرکت به نام او ثبت شده است».

او درباره بخشی از اقرارهای مهدی شمس عنوان کرد: «او در اقاریر خود بیش از ۱۰ مرتبه از شخصی بدون نام به‌عنوان نماینده سنگاپوری شرکت ایزو یاد کرده که نماینده سنگاپوری شرکت ایزو خود اظهاراتی داشته و اجازه بدهید درباره نام نماینده سنگاپور اطلاعاتی بدهم.

 نماینده سنگاپوری شرکت ایزو، آقای بجنوردی معروف به کاپیتان بجنوردی، کارمند اخراجی شرکت نفتکش بوده است و پس از دستگیری زنجانی، به خانم یو، در تماس تلفنی، قبولی هرگونه پیشنهادی را می‌دهند که صدای این نفت را درنیاوریم و در اقدامی بی‌شرمانه به من گفتند پول آن را ۵۰ -۵۰ باهم تقسیم خواهیم کرد».

قاضی صلواتی در این لحظه به متهم زیباحالت‌منفرد تذکر داد و گفت: شما اجازه ندارید در دفاعیات به بازپرس توهین کنید. مواظب اظهارات خود باشید. متهم ادامه داد: درباره اتهام خرید پنج فروند کشتی به شخص اول دومینیکا، این موضوع بدون هیچ ادله‌ای فقط بر اساس شنیده‌ها مطرح شده است.

‌نقشی در شرکت «آی‌بن» ندارم

متهم سخنان زینب مددی، هماهنگ‌کننده کارهای بابک زنجانی را نیز کذب دانست و افزود: بنده فقط سه بار به دفتر بابک زنجانی مراجعه کردم و برخلاف اظهارات خانم مددی، هیچ نقشی در شرکت «آی‌بن» ندارم. همچنین تأسیس بانک CIMB را که ۴۰ سال پیش در مالزی تأسیس شده است، بر عهده من گذاشته‌اند. کیفرخواست متناقض و حاوی مطالب کذب است.

او افزود: در طول همکاری با بابک زنجانی، حدود چهار هزار حواله از سوی بانک FIIB به نام او جابه‌جا کردم و از هر حواله 50 دلار می‌گرفتم؛ اما بازپرس نتیجه‌گیری ناصوابی کرده است مبنی بر اینکه این درآمده از شرکت «آی‌بن» است.

به گفته زیباحالت‌منفرد، مدیرعامل گرین‌مالین فردی به نام مالاژ و مالزیایی‌تبار است و او دو کشتی برای انبارداری نفت ایران اختصاص می‌دهد. نام‌برده برای انبارداری هر بشکه نفت یک‌دلار‌و 10 سنت طلب می‌کند که با موافقت شمس و بابک زنجانی روبه‌رو می‌شود؛ اما متهم تلاش می‌کند از مالاژ تخفیف گرفته و با چانه‌زنی، رقم اجاره را به 95 سنت برساند. او گفت: در بانک FIIB به‌عنوان یکی از اعضای افتخاری حسابرسی، با هدف نفوذ در مقامات مالزی فعال بودم و اعضای هیئت‌مدیره بانک FIIB زنجانی، فلاح‌هروی، ساروخانی، سعیدی، غفاری و علی دیوان‌دره‌ای بوده‌اند.

‌ثبت شرکت صوری در دو حوزه

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات این متهم نفتی، زیباحالت‌منفرد در پاسخ به سؤال نماینده دادستان درباره فعالیت‌های اقتصادی متهم با بابک زنجانی گفت: در دو حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حواله‌جات و پیداکردن مخازن نفتی همکاری داشتم. کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشتم. شرکت‌هایی که تأسیس کردم سوییفت، اینترنشنال‌ایزو و پترومستر بود که ریاست دادگاه خواستند در مورد آن صحبت نکنیم. این شرکت‌ها را به نام خودم و برای انجام حواله‌جات از ایران ثبت کردم و برای استفاده بابک زنجانی بوده است؛ در تمام شرکت‌ها رئیس هیئت مدیره بوده‌ام.

آن‌طور که متهم در دادگاه مطرح کرد، او در شرکت «آی‌بن» نقشی نداشته و در بانک FIIB امضا داشته است. به دلیل اینکه بابک زنجانی به زبان انگلیسی مسلط نبوده است، از طرف بانک «ارزش» در نامه‌ای معرفی شده است که مراحل خرید بانک را به اتمام برساند.

متهم درباره نقش خود در شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز عنوان کرد: «شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز چند سال قبل در اقلیم کردستان ثبت شده بود و به نام اس‌تی‌تی بود که در دوبی شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز ثبت شد و کار صرافی را از کیش به دوبی انجام می‌دادند، زنجانی به من گفت توسط وکلایش در مالزی توانسته‌اند بانکی تأسیس کنند؛ اما چون تابعیت ایرانی داشتند در نهایت موفق به تأسیس بانک نشدند؛ بنده نقشی در شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز نداشتم».

او بارها تأکید کرد که در FIIB نقشی نداشته است که سخنان او با واکنش قاضی مواجه شد. قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در FIIB مشاور ویژه بوده‌اید؛ نقش خود را کم‌رنگ نشان می‌دهید. در صورتی که اگر اقدامات مجرمانه شما نبود، بابک زنجانی هیچ وقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.

‌نفع 60میلیون‌دلاری از ذخیره نفت

آن‌طور که متهم در دادگاه اقرار کرد: اس‌تی‌تی‌بنکرز یک جواز مشاوره صرافی و جواز نقل و انتقال حواله‌جات داشته است که از اقلیم کردستان عراق این مجوز دریافت شده بود.

زیباحالت‌منفرد به سؤال قاضی درباره سودی که او از همکاری با بابک زنجانی برده است، این‌گونه پاسخ داد: از ذخیره نفت‌ها یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم. البته این اظهارات با واکنش قاضی مواجه شد. آن‌طور که قاضی صلواتی اعلام کرد: متهم بابت ذخیره نفت‌ها، 60 میلیون دلار به جیب زده است و حتی زمانی که در مالزی به سر می‌برده، از دانشجویان مالزی کلاهبرداری می‌کرده است.

‌رسید انبارها را منفرد امضا کرده بود

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات منفرد، مهدی شمس نیز به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد. او تخصص خود را در کشتی‌رانی، هواپیمایی و مسائل بانکی اعلام کرد و گفت که دکترای اقتصاد دارد و صرفا نقش مترجم مدارک را در تعاملات اقتصادی این پرونده بر عهده داشته است.

او در واکنش به اظهارات منفرد که عدم حضورش در ایران را به توصیه‌های او نسبت داده بود، تأکید کرد: من به او گفتم اگر ریگی به کفش نداری، ایران نیا بنابراین اگر نصیحت قابل تفسیر توسط او بود، اول خودم به ایران نمی‌آمدم تا گرفتار نشوم. شمس اضافه کرد: درباره انبار‌ها باید بگویم زنجانی به من زنگ زد و من این مطالب را شش سال قبل هم گفته‌ام؛ البته شاید الان حضور ذهن نداشته باشم، اما طبق پرونده و رسید‌های انباری یک‌میلیون‌و ۱۰۰ هزار تن در ذخایر چین تخلیه شد که همه اینها را منفرد امضا کرده بود.

او در حالی که سندی با امضای منفرد را به دادگاه ارائه می‌کرد، یادآور شد: آقای منفرد ادعا می‌کند هیچ قراردادی امضا نکرده، باید بگویم امضا کرده‌اند؛ در شرکت کشتی هرکلولس را نیز آقای منفرد امضا کرد. تمام بارنامه‌ها که جعلی هم صادر شده اشتباه است؛ شرکت ISA مال منفرد بود و امضا‌های منفرد اینجاست. برخی قراردادهای نفتی هم با امضای منفرد بود.