۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اعمال افزایش تعرفه برق از امروز/ پرمصرف‌ها از تجدیدپذیرها استفاده کنند

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 354978
اعمال افزایش تعرفه برق از امروز/ پرمصرف‌ها از تجدیدپذیرها استفاده کنند

افزایش 16درصدی نرخ برق برای پرمصرف ها یک اقدام اصلاحی مثبت اما کوچک است و دلیلی ندارد مشترکان پرمصرف برق یارانه ای استفاده کنند.

اقتصادآنلاین- منصوره محمدی؛ اسفندماه سال گذشته بود که خبر افزایش تعرفه پرمصرف ها اعلام شد،  و مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» در 20 فروردین ابلاغ و هیأت وزیران به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت ماه امسال هفت درصد افزایش دهد. همچنین مقرر شد تعرفه برق پرمصرف ها از ابتدای خرداد ماه 16 درصد افزایش یابد. این بدان معنی است مشترکینی که الگوی مصرف برق را رعایت نکنند، علاوه بر 7 درصد افزایش تعرفه همگانی با یک افزایش 16 درصدی و در مجموع 23 درصد رشد قبوض برق روبرو خواهند شد.

اما این افزایش تعرفه که قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال شود پس از مخالفت مجلسی ها و اعلام غیرقانونی بودن آن در هفته های گذشته منتفی شد. اکنون، پس از گذشت چند روز مجددا افزایش نرخ تعرفه ها مطرح و اعلام شد از امروز این قانون اعمال خواهد شد.

براساس این  تعرفه،  همانند گذشته تعرفه مصرف برق در ماه های غیرگرم در تمامی مناطق گرمسیر با یک نرخ تعیین و در ماه های گرم،  با تقسیم بندی 4 گانه مناطق گرمسیر، ارقام متفاوتی در نظر گرفته خواهد شد.

1

تعرفه برق پرمصرف ها از ابتدای خرداد 98

در نتیجه افزایش پلکانی نرخ برق، اختلاف تعرفه مشترکین پرمصرف، در ماه های غیرگرم مناطق گرمسیر به ترتیب این جدول، 79، 91، 296، 353، 333 ، 509 و 562 ریال به ازای هر کیلوات ساعت خواهد بود.

اما این اختلاف برای پرمصرف ها در مناطق گرمسیر 1، 2، 3 و 4 چگونه خواهد بود؟

براساس این جدول پرمصرف ها در مناطق گرمسیر 1، نسبت به تعرفه های قبلی، به ازای هر کیلوات ساعت به ترتیب 27، 29، 31، 131، 236، 301 و 353 ریال خواهد بود.

در مناطق گرمسیر 2، این رقم به ازای هر کیلوات ساعت به ترتیب 58، 131، 222، 274، 328، 353 و 379 ریال خواهد بود.

در مناطق گرمسیر 3، این رقم به ازای هر کیلوات ساعت به ترتیب، 65، 170، 301، 327، 353، 389 و 405 ریال افزایش خواهد یافت.

در مناطق گرمسیر 4ریال این رقم به ازای هر کیلوات ساعت به ترتیب، 62، 73، 131، 209، 301، 392 و 470 ریال افزایش خواهد یافت.

2

تعرفه برق کلیه مشترکین تا ابتدای خرداد 98

در همین رابطه جواد نوفرستی که از موافقان افزایش تعرفه آب و برق است به اقتصادآنلاین گفت: دست دولت برای افزایش تعرفه آب و برق و دیگر حامل های انرژی نیز باز است.

وی با اشاره به اینکه همین افزایش جزئی 7درصدی کلی و 16 درصدی بالا الگوی مصرف، اگر اعمال نمی شد، صنعت آب و برق را با ورشکستگی روبروی می کرد افزود: با این نرخ بخشی از افزایش هزینه های صنعت برق جبران خواهد شد.

نوفرستی در توضیح شیوه اعمال تعرفه پرمصرف ها افزود: این افزایش کلی 7 درصدی و افزایش 16درصدی نرخ برق برای پرمصرف ها یک اقدام اصلاحی مثبت اما کوچک است، اما یک قدم کوچک روبه جلو است زیرا کارشناسان انرژی بر این اتفاق نظر داشتند که تعرفه الگوی مصرف یا به صورت جزئی افزایش یابد  و یا اصلا افزایش پیدا نکند. اما تعرفه مشترکین پرمصرف نه 16 درصد بلکه حتی تا 3 برابر افزایش یابد، به گونه ای که بالاترین پله جدول تعرفه برق برابر با نرخ خرید تجدیدپذیرها  از بخش خانگی شود. مشترک پرمصرف می تواند با بودجه خود پنل خانگی بخرد و دولت به ازای هر کیلوات ساعت 800تومان پول پرداخت می کند. چرا باید سقف هزینه پرداختی مشترک پرمصرف 212 تومان باشد؟

 وی درباره جزئی بودن افزایش 7 درصدی تعرفه نیز می گوید: حدود 70 درصد مشترکین برق هزینه قبض برق آنها کمتر از 15 هزار تومان است، و 7 درصد بر روی این مبلغ، رقم بسیار اندکی است. لذا اگر کسی تصور می کند، این افزایش باعث بالارفتن هزینه های خانوار می شود، کاملا اشتباه است زیرا هزار تومان اصلا عدد قابل توجهی نیست.

نوفرستی در ادامه افزود: دلیلی ندارد مشترکان پرمصرف برق یارانه ای استفاده کنند، در این صورت گروه های پرمصرف و پردرآمد تشویق می شوند که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنند که در این صورت هم برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین خواهند کرد و هم در مواقعی که نیاز ندارند، برق خود رابه دولت می فروشند و یک رابطه برد-برد ایجاد خواهد شد.

وی درباره مخالفت مجلسی ها با این طرح با اشاره به قانون اصلاح الگوی مصرف گفت: این افزایش، تعرفه را بالاتر از قیمت تمام شده می برد، اما نکته این است که این دلایل بسیار عجیب و و اهی است، که صرفا به جهت مخالفت برای افزایش نرخ اتفاق می افتد.

این مخالفت ها به عقیده برخی به اهداف انتخاباتی مربوط است زیرا دو ایراد جدی به آن مطرح است، برای مثال قیمت نمایندگان معتقدند، این افزایش نرخ برق مصرف کننده را بالاتر از قیمت تمام شده می کند، اما باید از نمایندگان پرسید قیمت تمام شده برق کیلووات ساعتی چند است؟

وی در ادامه افزود: اگر مبنا قیمت تمام شده ای بود که در آن سوخت محاسبه نمی شد، همین اکنون نیز تعرفه پله سوم به بالا، بیشتر از قیمت تمام شده است. در حالی که این اشتباه بزرگی بود که اصل قیمت تمام شده برق، به هزینه سوخت آن است که این هزینه در قیمت تمام شده تقریبا صفر است، و برق در هر کیلوات ساعت بدون احتساب هزینه سوخت، در حدود 95 تومان است که در سال جاری با توجه به افزایش هزینه ها، به میزان 110 تومان برسد.