۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درخواست عجیب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست/ آب دریاچه وان به ارومیه منتقل شود!

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۲۷
کد خبر: 353494
درخواست عجیب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست/ آب دریاچه وان به ارومیه منتقل شود!

دریاچه ارومیه یکی از بهترین سال های آبی خود درطی 50 سال گذشته را سپری می کند و با این میزان بارش می تواند مسیر احیا را به راحتی طی کند، اما مافیای سدسازی که اکنون با مافیای انتقال آب یک کاسه شده، جلوی احیای آن را با حداقل هزینه ها خواهد گرفت.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ در حالی که دریاچه ارومیه یکی از پربارش ترین سال های خود طی 50 سال گذشته را سپری می کند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی درخواستی عجیب، خواستار انتقال آب دریاچه وان ترکیه به ارومیه شده است. عیسی کلانتری، روز گذشته در جریان نشست با سفیر ترکیه در سازمان حفاظت محیط زیست  گفته است: " این امکان وجود دارد که آب اضافی از دریاچه وان، وارد دریاچه ارومیه شود، زیرا خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای منطقه خواهد بود."

این در حالی است که دریاچه ارومیه  طی بارندگی ماه های اخیر، بالاترین رکورد رشد بارش های کشور طی 50 سال گذشته را ثبت کرده است  و به نظر می رسد با این میزان بارندگی باید از بحران خشک شدن خارج شود.

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان این نکته که دریاچه ارومیه با یک رشد 56درصدی میانگین بارندگی 50 ساله در جریان بارندگی های اخیر، بالاترین میزان بارش را در کل ایران طی 50 سال اخیر داشته است می گوید: تا این لحظه 471 میلی متر باران در حوضه  دریاچه ارومیه به ثبت رسیده است و در حدود 5 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است که حدود 3میلیارد مترمکعب بیشتر از سال گذشته است و با همین میزان آب، دریاچه ارومیه به راحتی احیا می شود.  

آخانی معتقد است آب ذخیره شده در پشت سدها، مانع احیای این دریاچه است و می افزاید: اگر این مقدار آب که اکنون پشت سدها ذخیره شده، وارد دریاچه ارومیه می شد، این دریاچه همین امسال راه احیا را در حد زیادی طی می کرد.

وی با اشاره به مضراتی که انتقال آب از یک حوضه آبریز به حوضه آبریز دیگر با دو اکوسیستم متفاوت خواهد داشت و این روش در دنیا منسوخ شده است می گوید: دو آب متفاوت مانند دو گروه خونی متفاوت هستند. آیا وقتی بیمار می شوید، خون یک گوزن را به شما تزریق می کنند؟ آب در هر اکوسیستمی، شیمی خاص خود را دارد و استفاده از این آب علاوه بر اینکه برای حوضه فرستنده  خطرناک است، از همه مهمتر برای حوضه دریافت کننده خطرات بیشتری دارد. دریافت آب از اکوسیستمی که ویژگی های کاملا متفاوتی با مقصد دارد، می تواند به قیمت از دست دادن جان اکوسیستم مقصد تمام شود.

آخانی با انتقاد از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که همسو با جریان دوستار سدسازی ،اکنون مافیای انتقال آب را در کشور راه انداخته می گوید: عیسی کلانتری به جای آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باشد، به نظر می رسد رئیس سازمان انتقال آب است! انتقال آب میلیاردها دلار هزینه برای کشور دارد و اکنون مافیای سدسازی، به مافیای انتقال آب تبدیل شده است.

بهتر است به جای اینکه این پول هنگفت برای انتقال آب اختصاص یابد، بودجه را به کشاورزان منطقه اختصاص دهیم، در نتیجه با کنترل سیستم مصرف آب در منطقه و تغییر سبک کشاورزی،  با مقدار بسیار کمتری از این پول دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.