۰ نفر

معاون سابق اوپک در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

ادامه کمبود نفت با تحریم ایران و ونزوئلا/ آمریکا تمایلی به پایین ماندن قیمت زیر سقف 70دلار ندارد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷
کد خبر: 351992
ادامه کمبود نفت با تحریم ایران و ونزوئلا/ آمریکا تمایلی به پایین ماندن قیمت زیر سقف 70دلار ندارد

آمریکا تمایلی برای پایین ماندن قیمت ها زیر سقف 70 دلار ندارد، آنها در سال آینده صادرکننده نفت خواهند شد و نفت شیل که یکی از عوامل تولید این کشور است با این قیمت آسیب پذیر است.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ قیمت نفت در بازارهای جهانی در روزهای گذشته روندی نزولی به خود گرفته است. بازار جهانی نفت در ماه می نزولی آغاز شده است و  قیمت نفت برنت برای نخستین بار در یک ماه گذشته به زیر هفتاد دلار رسید. آیا این روند کاهش قیمت ها ادامه خواهد داشت؟ بازار نفت در تابستان چگونه پیش خواهد رفت؟

 رضا مدیرقمی معاون سابق اوپک، در گفت و گو با اقتصادآنلاین درباره آینده قیمت نفت در بازارهای جهانی می گوید: اجماع عمومی در جهان بر این است که قیمت نفت بر پایه 70 دلار باشد، و اگر قیمت ها به زیر این قیمت برسد، در هفته های آتی این رقم جبران خواهد شد.

وی درباره پیش بینی تحلیلگران درباره نفت 75 دلاری در تابستان جاری و خوش بینانه بودن این عدد اظهار داشت: 75 دلار رقم خوشبینانه ای نیست، این قیمت برای نفت با توجه به تحریم ایران، ونزوئلا و همچنین جنگ داخلی لیبی، واقع گرایانه است و در روند افزایش قیمت اثرگذار است.

اما قمیت نفت در دو هفته گذشته پس از اعلام لغو معافیت های تحریمی نفت ایران برای نخستین بار در 6 ماه گذشته به بالای 75 دلار رسید، پس از آن آمریکا با اعلام افزایش نفت خام و تایید آژانس در توانایی جهان نسبت به تامین نفت حذف شده از سوی ایران، مساله ایران، لیبی و ونزوئلا به کنار رفت و قیمت ها روندی نزولی به خود گرفت.

معاون اسبق اوپک با اشاره به اینکه مساله کمبود نفت این سه کشور  در بازار با این افزایش تولید برطرف نشده است و نقش آنها در تغییر قیمت ها کنار نرفته می گوید: مشاوران ترامپ پس از رایزنی با  عربستان و امارات به یک اطمینان خاطری رسیده اند که قیمت ها بالای 75 دلار نمی رود، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که خود آمریکا تمایلی برای پایین ماندن قیمت ها زیر سقف 70 دلار ندارد. ایالات متحده در سال آینده صادرکننده نفت خواهد شد، و یکی از عوامل تولید این کشور نفت شیل است، که با قیمت زیر 70 دلار آسیب پذیر است.

وی در ادامه می گوید: اکنون صحنه بازار نفت نسبت به 20 سال پیش کاملا عوض شده است،  آمریکا تا پیش از این وارد کننده خالص نفت بوده است، اما اکنون در تولید ذی نفع است در نتیجه قیمت زیر 70 دلار برای نفت آمریکا آسیب پذیر است و باعث کاهش تولید می شود.

از طرفی عده ای در آمریکا طرفدار پایین بودن قیمت ها هستند، منافع شرکت های نفتی و حزب جمهوری خواه  نیز بر کم بودن قیمت ها نیست و تعادل قمیت نفت در آمریکا بر روی همین رقم 70 دلار می باشد.

وی درباره ادعای آمریکا که با کارتل خواندن اوپک، قصد مبارزه با اعضای اوپک را دارد می گوید: اوپک کارتل نیست، زیرا یک کارتل می تواند به اعضا حکم کند که تولید را کاهش یا افزایش دهند، اما اوپک نمی تواند هیچ تحمیلی بر اعضا داشته باشد.

مدیرقمی با اشاره به اینکه کلیت استراتژی اوپک ایجاد توازن در عرضه و تقاضا در بازار است و بر کنترل قیمت ها اثری ندارد می گوید: قیمت نفت برای اوپک مهم است، اما تعیین کننده قیمت، بازار نفت است.