۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

غیرقانونی بودن افزایش قیمت برق/ افزایش تعرفه تنها 500مگاوات مصرف را کاهش می‌دهد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۳
کد خبر: 351718
غیرقانونی بودن افزایش قیمت برق/ افزایش تعرفه تنها 500مگاوات مصرف را کاهش می‌دهد

با رشد 23 درصدی قیمت برق برای مشترکین پرمصرف، تنها 500مگاوات در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس با ارسال نامه ای به دولت در تاریخ 25 فروردین ماه، افزایش قیمت آب و برق که در اسفندماه 97 از سوی دولت ابلاغ شد غیرقانونی اعلام کرده است.

لاریجانی در این نامه با استناد به مواد (۱) و (۳) قانون هدفمند کردن یارانه ها-مصوب ۱۳۸۸ و بند «الف» ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه-مصوب ۱۳۹۵  می نویسد: «دولت مکلف است قیمت آب و برق را به نحوی تعیین کند که به تدریج تا پایان برنامه، معادل قیمت تمام شده آن شود». از آنجا که در بندهای (۱) و (۲) مصوبه مقرر شده که بهای آب و برق سالانه به صورت ثابت هفت و شانزده درصد افزایش یابد و این امر می تواند به بیش از سقف ناظر به قیمت تمام شده منتهی گردد، مغایر قانون می باشد.

علاوه بر تکالیف مندرج در جدول ذیل تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، براساس بندها و تبصره های ذیل ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه، منابع حاصل از افزایش قیمت آب و برق و حامل های انرژی باید "در چهارچوب بودجه‌های سالانه» صرف امور جدید برای مصرف درآمد حاصل از افزایش بهای آب و برق، از حیث متفاوت بودن با محلهای مصرف شمارش شده در قوانین مذکور، مغایر قانون است."

دولت براساس مصوبه هیات وزیران در اسفندماه سال گذشته، افزایش بهای سالانه آب و برق به میزان 7 درصد را به تصویب رساند. این مصوبه برای مشتریانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند نیز یک رشد 16 درصدی را در نظر گرفته است که در مجموع 23 درصد افزایش بهای برق برای مشتریان پرمصرف را شامل می شود.

این مخالفت رئیس مجلس با افزایش تعرفه های آب و برق در تاریخ 25 فروردین در حالی در روزهای گذشته منتشر شده است که شرکت توانیر در نشستی خبری در تاریخ 28 فروردین ماه، به تشریح جزئیات افزایش تعرفه ها پرداخت.

از طرفی دولتی ها و مجلسی  ها در حالی  با افزایش تعرفه های آب و برق به  اختلاف خورده اند که مصرف برق در نخستین روز های اردی بهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل که رکوردهای تاریخی مصرف برق در ایران را به ثبت رسانده بود را جابجا کرد. تنها در تاریخ 9 اردی بهشت ماه که هنوز بخش قابل توجهی از کشور وارد روزهای گرم سال نشده است، پیک مصرف 5هزار و 600 مگاوات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.  این در حالی است که تاثیر افزایش 23 درصدی بهای برق مشترکان پرمصرف بر صرفه جویی آنها هم تاثیر قابل ملاحظه ای در صرفه جویی و کاهش مصرف نخواهد داشت.  

محمودرضا حقی فام، معاون اسبق توانیر  در حاشیه نشست خبری که بمنظور تبیین جزئیات جدید تعرفه ها در فروردین ماه سال جاری برگزار شده بود، در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین درباره تاثیر این افزایش قیمت بر کاهش مصرف برق گفت: نظام تعرفه ای سخت گیرانه ای به وزارت نیرو فرستاده بودیم که در آن پیش بینی کاهش مصرف 1500 مگاوات ذکر شده بود، اما با تعدیل قیمت ها که به افزایش 23 درصدی فعلی برای مشترکان پرمصرف رسیده است، به کاهش 1500 مگاواتی نخواهیم رسید و تاثیر کمتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاثیر این رشد 23 درصدی بر کاهش مصرف درحال بررسی می باشد گفت: به عقیده کارشناسی من، با این اعداد، شاهد کاهش 500 مگاوات در مصرف خواهیم بود.

حقی فام معتقد است، رقم 16درصدی برای مشترکین پرمصرف، محدود است و اثر بازدارندگی در مصرف را نمی تواند ایجاد کند و تلاش بر این است تا با فرهنگسازی و سیستم های تبلیغاتی، به عنوان یک ارزش منفی پرمصرفی را تبلیغ کنیم تا بتوان مصرف را کاهش داد. ممکن است رشد تنها 16 درصدی، بدون تبلیغات جانبی کارساز نباشد.

تابستان 98 در راه است و نگرانی تامین پایدار برق در روزهای اوج مصرف، به رغم بارش های مناسب بهاره، همچنان پابرجاست. توانیر با غیرقانونی اعلام شدن رشد قیمت برق، عملا دستیبابی به کاهش 500مگاواتی مصرف را نیز از دست خواهد داد. هنوز از تبلیغات گسترده ای که به فرهنگسازی در زمینه کاهش مصرف شود خبری نیست و این سوال همچنان مطرح است که آیا تابستان 98، بدون خاموشی سپری خواهد شد و راهکار منطقی کنترل مصرف چه خواهد بود؟