۰ نفر

تاجگردون در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

کسری بودجه با افزایش قیمت بنزین جبران نمی‌شود/ الزام اصلاح ساختار هدفمندی سوخت

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 351493
کسری بودجه با افزایش قیمت بنزین جبران نمی‌شود/ الزام اصلاح ساختار هدفمندی سوخت

درحالی دولت بر افزایش قیمت بنزین پافشاری دارد که یکی از مهم ترین دلایل این اصرار، کاستن از یارانه انرژی به منظور جبران کسری بودجه است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا و سنگ اندازی این کشور در مسیر فروش نفت، آنچه که بیش از هر مبحث دیگری خودنمایی می کند، احتمال کسری بودجه دولت در سال آینده است. از سویی دیگر باتوجه به کاهش عرضه نفت و میزان زیاد فرار مالیاتی و بی توجهی به بهره برداری کامل از ظرفیت مالیاتی کشور و عوارض و تعرفه های گمرکی، مسلم است که دولت سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

در نتیجه دولت یکی از راه های تامین کسری بودجه احتمالی را در افزایش قیمت انرژی و به ویژه سوخت در نظر گرفته بود. اما امروز و در صحن غیرعلنی مجلس، نمایندگان با اعلام مخالفت نسبت به هرگونه افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، ادامه وضع موجود و نظام بخشی به مصرف بنزین با احیای مجدد کارت سوخت را موافقت کردند.

در این خصوص غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: افزایش نرخ سوخت به بهانه جبران کسری بودجه از سوی دولت پذیرفتنی نیست چرا که با افزایش قیمت سوخت تنها 10 هزار میلیارد تومان از هزینه های دولت در یارانه بخش انرژی کاسته خواهد شد.

در ادامه وی افزود: اما مهمترین بحثی که در خصوص سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می تواند به دولت کمک کند، اصلاح ساختار هدفمندی یارانه است و پیگیری افزایش نرخ سوخت تنها به دلیل جبران کسری بودجه قابل قبول نیست.

تاجگردون در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه پوشش کسری احتمالی بودجه گفت: دولت باتوجه به راه هایی که در لایحه بودجه به آن اشاره شد از قبیل نظام مندی در اخذ مالیات و صرفه جویی در هزینه کردهای وزارتخانه ها می تواند از این چالش عبور کند. اما بازهم تاکید می کنم که به صلاح نیست کسری از طریق افزایش نرخ سوخت جبران شود.