۰ نفر

کارشناس انرژی درگفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

چرا به هر میزان که بخواهیم می‌توانیم نفت بفروشیم؟/ ورود به بازارهای خاکستری در صورت تداوم تحریم

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 351442
چرا به هر میزان که بخواهیم می‌توانیم نفت بفروشیم؟/ ورود به بازارهای خاکستری در صورت تداوم تحریم

فروش نفت در بازارهای خاکستری موضوعی است که ایران در صورت پایداری تحریم ها می‌تواند به آن ورود کند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روزگذشته معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با تاکید بر این که امکان مقاومت مقابل تحریم های ناعادلانه، نامشروع و غیرقانونی آمریکا را داریم، گفت: همه ظرفیت کشور را برای فروش نفت در بازار خاکستری بسیج کردیم.

در این رابطه فیروزی کارشناس ارشد بازار انرژی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: واقعیت این است که امروزه در بازارهای بین المللی انرژی حدود 90 میلیون بشکه نفت خام روزانه معامله می شود که از این میزان حدود 7 تا 10 درصد به صورت قاچاق به فروش می رسد. برای مثال زمانی که هشت کشور معافیت از تحریم های نفتی ایران را دریافت کردند، سه کشور تایوان، یونان وایتالیا از معافیت خرید خود استفاده نکرده و خریدی از نفت ایران نداشتند. حال سوال اینجاست که این کشورها چرا از ایران نفتی خریداری نکردند؟

دلیل اصلی آن است که این کشورها تمایل به خرید نفت قاچاق لیبی در این مدت داشتند چرا که قیمت نفت لیبی بسیار پایین تر بود. وی در ادامه افزود: در نتیجه اگر روزی فرا رسد که کشورهای باقیمانده از معافیت خرید نفت ایران همچون هند و چین و کره جنوبی هم نتوانند نظر امریکا برای تمدید معافیت را جلب کنند، ایران می تواند مانند کشورهای دیگر تصمیم به فعالیت فروش نفت به صورت غیرقانونی نماید.

فیروزی با اشاره به تفاوت تحریم قبلی ایران و تحریم جدید گفت: در دوره قبل ما  نمی توانستیم حتی به صورت قاچاق نفت بفروشیم چراکه از سوی شورا امنیت برای ایران قطعنامه صادر شده بود. از این رو تبعیت از تحریم ها برای همه کشورها لازم الاجرا بود. اما امروز این گونه نیست و ما فقط تحریم نفتی دولت امریکا و سه متحد منطقه ای این کشور هستیم و سایر کشورها می توانند پذیرای نفتکش های ایران باشند وهیچ نیروی نظامی حق دخالت ندارد.

از این رو منطقی به نظر می رسد که مقامات کشورمان اعلام داشته اند که ما به هر میزان که بخواهیم می توانیم نفت بفروشیم البته هنوز وارد این مدل فروش نفت نشده ایم. اما اگر معافیت ها تمدید نشود ایران گریزی جز این موضوع ندارد ومی تواند در بازارهای خاکستری اقدام به فروش نفت کند.