۰ نفر

شیوه نسنجیده ترامپ در تحریم علیه ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 351415
شیوه نسنجیده ترامپ در تحریم علیه ایران

پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لیبراسیون روز یکشنبه در گزارشی با عنوان تحریم ها علیه ایران، شیوه نسنجیده ترامپ، به بررسی اقدامات یکجانبه واشنگتن علیه تهران پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در گزارش لیبراسیون آمده است: تنش میان ایران و آمریکا و اقدام کاخ سفید مبنی بر لغو معافیت خرید نفت تهران، پیامدهای ناگواری برای سایر کشورهای جهان دارد.

در حالی که لیبی و ونزوئلا، دو کشور تولید کننده و صادر کننده نفت با تنش ها و درگیری های متعددی روبرو هستند، تحریم نفت ایران می تواند اوضاع را از این که هست، بدتر کند.

در واقع باید گفت که لغو معافیت خرید نفت ایران، مرحله تازه ای در سیاست واشنگتن علیه تهران است که می تواند علاوه بر این کشور، موجب بی ثباتی در برخی کشورهای دیگر شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هشتم ماه مه 2018 (18 اردیبهشت 1397 )از اعمال تحریم ها علیه ایران خبر داد و مرحله به مرحله تحریم های این کشور را بازگرداند.

کاخ سفید با در پیش گرفتن سیاست 'فشار حداکثری' خود قصد دارد، ایران را به رعایت 12 شرط مربوط به انرژی هسته ای، برنامه موشک های بالستیک و سیاست منطقه ای اش مجبور کند.

لیبراسیون می افزاید: تنش میان این دشمنان واقعی پیامدهایی را نیز ورای مرزهای ایران خواهد داشت.

بنابر اعلام صندوق بین المللی پول، پیامدهای این تنش ها بر​ رشد اقتصادی منطقه تأثیرگذار است. بویژه در خصوص بازار نفت مباحث بسیاری مطرح است. روزنامه لیبراسیون پرسید: آیا کشورهای تولید کننده نفت می توانند کمبود نفت ناشی از عدم صادرات ایران را جبران کنند؟

در واقع باید گفت که رئیس جمهوری آمریکا درباره بالا رفتن قیمت نفت خام ابراز نگرانی می کند.

محمد بارکیندو دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه در این باره تاکید کرد که قاطعانه از هرگونه بحران انرژی که ممکن است بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد، جلوگیری می کند.

با توجه به اینکه ونزوئلا و لیبی دو کشور تولید کننده نفت اکنون کشورهایی بی ثبات هستند، احتمال چنین بحرانی بیشتر می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: هدف از این اقدام تسلیم کردن تهران از طریق تضعیف اقتصادی است اما به نظر می رسد مقامات ایران از هر جناحی برای مقابله با این اقدامات همصدا شده اند و تاکید می کنند که آمریکا هرگز نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر رساند.

البته باید گفت که ترکیه به عنوان یکی از وارد کنندگان نفت ایران از تصمیم آمریکا که اقتصادش را به خطر می اندازد، انتقاد کرد؛ چرا که تهران تا مدتی پیش اصلی ترین تامین کننده نفت خام ترکیه بود.

واشنگتن به ترکیه اعلام کرد که نمی تواند بیش از این از ایران نفت خریداری کند و به نظر می رسد ترکیه قصد مقاومت دارد و از همین رو تحریم ها را غیر قابل قبول دانسته است.

ایران نخستین انتخاب ترکیه به عنوان وارد کننده نفت بود که یکی از دلایل آن نزدیکی دو کشور است. دلیل دیگر نیز ماهیت نفت ایران است که به طور کامل با پالایشگاه های توپراس مطابقت دارد.

توقف خرید نفت از ایران، تبعات مالی بی شماری هم برای ترکیه و هم برای سایر کشورهای خریدار نفت ایران به دنبال خواهد داشت.

از این پس، آنکارا مجبور است برای تامین انرژی نفت خود، به کشورهای روسیه و عراق روی بیاورد. این جایگزینی برای ترکیه پرهزینه خواهد بود.

نفت روسیه قابلیت انتقال با لوله های نفتی را ندارد و با تانکر انتقال می یابدکه این موجب افزایش هزینه ها می شود. به این ترتیب ترکیه از نظر اقتصادی با مشکل رو به رو خواهد شد.