۰ نفر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

صادرات فرآورده‌های نفتی، راه نجات از تحریم‌ها/ صادرکنندگان هوشیارتر عمل کنند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۱
کد خبر: 351387
صادرات فرآورده‌های نفتی، راه نجات از تحریم‌ها/ صادرکنندگان هوشیارتر عمل کنند

به دلیل کثرت در مشتریان خارجی فرآورده‌های نفتی ایران، تحریم این محصولات بسیار سخت تر از نفت خام است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ باتوجه به تحریم پذیر بودن نفت خام، فرآورده های نفتی می‌توانند در روزهای تحریم نقش دور زدن تحریم‌ها بازی کنند. همچنین به نظر می رسد فرآورده‌های نفتی علاوه بر اینکه از ارزش افزوده بالاتری نسبت به نفت خام برخوردارند، تحریم پذیری کمتری نیز نسبت به نفت خام دارند.

در این باره قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر ایالات متحده بر تحریم صادرات نفت خام ایران تمرکز کرده است و از آنجاکه تعداد پالایشگاه‌های خریدار نفت ایران، بسیار محدود و مشخص هستند، تحریم کردن نفت خام امری ساده و آسان برای آمریکا است.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشته باشیم که مشتریان وخریداران محصولات وفرآورد‌های نفتی و پتروشیمی ایران، بسیار بیشتر و متنوع تر از خریدارن نفت خام هستند. از این رو آمریکا نمی تواند تمام آن ها شناسایی کرده و عملاً تحریم محصولات پتروشیمی ایران امکان پذیر نیست. لذا در شرایط فعلی و باتوجه به تحریم های آمریکا، صادرات فرآورده‌های نفتی می‌تواند بعنوان گزینه مناسب تا حد زیادی جایگزین صادرات نفت خام شود.

قره‌خانی همچنین با اشاره به نیاز کشورها به فرآورده های نفتی گفت: همه کشورها به بنزین، مازوت وخوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی احتیاج دارند. از این رو می بایست تلاش کنیم تا نیاز جهانی به محصولات پتروشیمی برای ما به فرصت تبدیل شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد که ما به سبب قانونی برای صادرات فرآورده های نفتی، خلاءی نداریم اما باید اختیارات خاصی را به مدیران صنایع پتروشیمی بدهیم تا دستشان در صادرات باز شود. اما به دو شرط این اختیارات باید به مدیران و صادرکنندگان داده شود.

مهمترین موضوعی که صادرکنندگان فرآورده های نفتی باید به آن توجه داشته باشند، بحث تضامین مالی اخذ شده از خریدارن خارجی است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این موضوع بیان داشت که: برای جلوگیری از تولد بابک زنجانی های دیگر باید صادرکنندگان یا وجه نقد در ازای فروش محصول خود دریافت کنند و یا تضامین معتبری از خریداران اخذ کنند تا هر زمان که اراده کردند بتوانند آن را نقد کنند.

قره خانی همچنین به موضوع اهلیت خریدار و یا بروکر طرف قرارداد صادرکنندگان فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان باید حساسیت ویژه ای روی شناسایی اهلیت خریداران و کارگزارن طرف قراردادهای خود در صادرات محصولات داشته باشند.

همچنین در امر صادرات دقت داشته باشند که قیمت های پرت و نامتناسب به مشتریان خارجی داده نشود و تخفیف های داده شده به حدی نباشد که دیگر رقبای ایرانی از میدان به در شوند.

مورد آخر اینکه سعی کنند در معاملات با کشورها ومشتریان جدید، قراردادهای بلندمدت  ببندد و تنها به صادرات مقطعی محصول نیاندیشند. از این رو به گفته قره خانی اگر صادرکنندگان به این موضوعات دقت کافی داشته باشند میتوانیم در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی توفیقات بیشتری را کسب کنیم.