۰ نفر

مدیر عامل مپنا در پاسخ به اقتصادآنلاین؛

علت جانمایی نیروگاه گازی به جای بادی در سیستان؟/ تابع دستورات بالادستی هستیم

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۲
کد خبر: 351222
علت جانمایی نیروگاه گازی به جای بادی در سیستان؟/ تابع دستورات بالادستی هستیم

اینکه چه تجیهزاتی در چه مکانی نصب شود،سیاست وزارت نیرو است نه مپنا، و ساخت این توربین به دستور وزارت نیرو بوده است. البته از ما درخواست ساخت توربین بادی نیز شده است که در حدود 9 ماه است در سیستان دکل راه سنجی نصب و به زودی یک نیروگاه بادی نیز تاسیس خواهد شد.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ عباس علی آبادی، مدیر عامل گروه مپنا در نشست خبری این مجموعه با اشاره به اینکه کشور در احداث نیروگاه به خودکفایی رسیده است گفت: شرایط سختی که بر کشور حاکم شد و ناچار شدیم در تمامی حوزه ها سرمایه گذاری کنیم، اما با کمک استعدادهای کشور، در  تولید مواد اولیه از  طراحی ماشین نیروگاه تا  ساخت تجهیزات کامل توانمندیم.

وی با اشاره به راه اندازی نخستین نیروگاه ۴۲ مگاوات گازی این گروه در حومه شهر زاهدان گفت: این نیروگاه نخستین توربین گاز ساخت داخل در رده ۴۰ مگاوات، نخستین ژنراتور ۴۵ مگاوات و سامانه برق و کنترل پیشرفته بومی است که به طور کامل توسط متخصصان داخلی از شرکت های گروه مپنا طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

وی در ادامه افزود: در قلب نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی مپنا، نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مپنا به نام MGT40 جای گرفته است. نیروگاه ۴۳ مگاواتی گازی مینا به گونه ای طراحی شده که علاوه بر استفاده از گاز طبیعی، قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد. از طرف دیگر این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارا بوده و در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) هم قابل کاربرد است. طراحی توربین پیشرفته MGT40 حاصل تلاش متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) است که قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارا است و به دلیل ضریب اطمینان بالای ۹۹ درصد، علاوه بر استفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پر کاربردی خواهد بود. توان این توربین در شرایط ایزو ۴۲٫۲ مگاوات و راندمان آن بالای ۳۲ درصد است. 

وی در ادامه درباره پایین بودن راندمان این توربین گفت: راندمان توربین گازی در محدوده 30 تا 42 درصد است. راندمان بالاتر قیمت ها را بالاتر می برد، می شود برای افزایش راندمان هزینه کرد، اما عمر توربین کمتر می شود، در نتیجه باید مشخص شود آنچه به دست می آید جبران کننده آنچه که از دست می رود است. 

علی آبادی درباره فعالیت مپنا در سوریه گفت: دو نیروگاه فعال درسوریه با همکاری مپنا تاسیس شده است و منتظر مساعد شدن شرایط هستیم تا مجددا در بازار سوریه فعالیت را ادامه دهیم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح های  نوفلرینگ گفت: تابع سیاست های وزارت نفت هستیم، روش های مختلفی برای دفع گاز فلر وجود دارد و سیاست مپنا فراهم کردن ماشین هایی است که بتوانتد با هزینه قابل قبول گاز را به برق تبدیل کنند و در صورتی که این ماموریت به مپنا ابلاغ شود آمادگی فعالیت در این زمینه را دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره علت تاسیس توربین گازی در سیستان و بلوچستان در حالی که این استان ظرفیت بهره گیری از توربین های بادی در تامین برق را دارد و مبنای اصول آمایش سرزمینی که در این جانمایی بهره گرفته شده است گفت:

اینکه چه تجیهزاتی در چه مکانی نصب شود،سیاست وزارت نیرو است نه مپنا، و ساخت این توربین به دستور وزارت نیرو بوده است. البته از ما درخواست ساخت توربین بادی نیز شده است که در حدود 9 ماه است در سیستان دکل راه سنجی نصب و به زودی یک نیروگاه بادی نیز تاسیس خواهد شد.

وی درباره اینکه چرا تمامی نهادها به سیاست ابلاغی بالادستی ها در اجرای پروژه ها استفاده می کنند به اقتصادآنلاین گفت: مپنا هم تورببن بادی،هم بادی،هم گازی و هم خورشیدی تولید می کند، اما سال365 روز است و بادهای 120 روزه تامین برق در زمان محدودی را تامین خواهند کرد، برق باید به حدی تولید شود که قابلیت ذخیره سازی نیز وجود دارد، اما ابزار ذخیره سازی و تجهیزات بسیار گران است. به وجود همه نیروگاه ها لازم است و در سیستان و بلوچستان یک نیروگاه حرارتی در حال ساخت است و ساخت یک نیروگاه 200 مگاواتی نیز آغاز شده است تا حداکثر ظرفیت در روز استفاده شود. در نتیجه باید هزینه و فایده با هم دیده شود. 

وی درباره بهره گیری از نیروی بومی استان سیستان و بلوچستان در احداث این نیروگاه گازی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: سیاست مپنا بهره گیری از حداکثر نیروی بومی در مناطق است، مگر اینکه تخصص مورد نظر در منطقه نباشد.