۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

پشت پرده سیاسی‌بازی خبر سهمیه‌بندی بنزین/ هزینه اعتماد سوزی چقدر است؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 351183
پشت پرده سیاسی‌بازی خبر سهمیه‌بندی بنزین/ هزینه اعتماد سوزی چقدر است؟

درحالی شاهد خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی در نتیجه کوتاهی تیم رسانه‌ای وزارت نفت و دولت در مسئله سهمیه‌بندی بنزین هستیم که به نظر می‌رسد این تیم در این روزها مشغول بهره‌برداری از این شرایط برای حذف برخی مهره‌های غیرنفتی خود بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین مسئله منافع ملی و بازسازی اعتماد اجتماعی نسبت به نهاد دولت مورد توافق حاکمیت و جامعه بوده و هست. تا جایی که مقام معظم رهبری بارها  و در چندین سخنرانی بر وحدت و وفاق ملی، بازسازی اعتماد اجتماعی به منظور حفظ و صیانت از منافع ملی توصیه های جدی را مطرح فرموده اند.

مسئله از آنجا آغاز شد که تلاش رسانه ای وزارت نفت در دو هفته گذشته با فراخوان مجدد برای پیگیری کارت هوشمند سوخت و موضوع سهمیه بندی مجدد بنزین برای خودروها در فضای رسانه ای کشور بویژه فضای مجازی معطوف شده بود. پس از آن بود که خبر نه چندان کامل خبرگزاری فارس درباره سهمیه بندی بنزین در روز سه شنبه دهم اردیبهشت که زمان آغاز اجرای طرح را به صورت احتمالی پنجشنبه اعلام کرده بود و سپس خبر خبرگزاری تسنیم در روز چهارشنبه گذشته که زمان آغاز سهمیه بندی و قیمت های آن را به عنوان یک خبر اختصاصی به طور دقیق ذکر کرده بود منتشر شد.

اگرچه این خبرها با تشکیل صف های طویل تقاضای بنزین در سطح کشور، بفوریت از سوی شرکت ملی پالایش و پخش و وزیر نفت تکذیب شد، اما انگشت اتهام را از سمت این دو خبرگزاری بویژه خبرگزاری فارس به سمت وزارت نفت باز گرداند و آنها مدعی شدند این خبر را یک مقام مسئول در وزارت نفت در اختیار آنها قرار داده است.

بررسی این اتفاقات، یک بازی ناخرسند کننده رسانه ای و ضد آگاهی بخش که نشان دهنده بازیگری غیرمنطقی نیروهای تازه وارد به وزارت نفت و نامأنوس با حساسیت های حوزه کاری خود (بویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعنوان لایه اول سرویس و سوخت رسانی به مردم) در این وزارت خانه است که حاصلی دردناک نه فقط برای وزات نفت بلکه برای اقتصاد تحت فشار کشور و مردم در پی خواهد داشت.(مدیران مهاجری که این روزها تعدادشان در وزارت نفت رو به فزونی گذاشته است)   

برنامه ریزی غیراصولی، عدم بهره گیری از تجربه سالیان گذشته و خبررسانی غلط و یک بازی پنهان رسانه ای موجب می شود که همین اعتماد نیم بند جامعه فرو بپاشد و مردم خشمگینانه آستانه مصرف را به بیش از ۱۵۰  میلیون لیتر در روز پنجشنبه  هفته گذشته بالا کشند و چنین رشد حجم مصرف نشانی از رفتار دشمن پسند ، غیرحرفه ای و مخالف با منافع ملی به تماشا می گذارد.

با محاسبه نرخ بنزین حدود ۷۰ سنت برای هر لیتر بنزین بر مبنای فوب خلیج فارس، این جهش  ۶۵ میلیون لیتری مصرف متوسط روزانه (معادل دو روز تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس) این فرآورده استراتژیک بیش از ۴۵ میلیون دلار صرفا بابت بهای فرآورده (بدون هزینه های جانبی)برای اقتصاد بیمار کشور آب خورده است.   

 واکاوی این خسارت ها فارغ از بُعد اقتصادی آن، در بعد روانی و امنیت اجتماعی نیازمند واکنش سریع وزیر نفت است. به بیانی ساده زنگنه و تیم رسانه ای او در وزارت نفت قبل از هر اقدامی می بایست به بازبینی در مورد کسانی بپردازد که بی محاسبه شرایط کنونی کشور، گوشی تلفن را بر می دارند و مقدمات یک تصمیم گیری کلان را که هنوز نهایی نشده  است  را یواشکی  منتشر می کنند.

 هر کاردانِ با تجربه ای در حوزه فعالیت خود به خوبی می داند که برای اتخاذ تصمیم حرفه ای که بر زندگی عمومی مردم اثر می‌گذارد تا پختگی طرح و نهایی نشدن آن، تصمیم اش را عمومی نمی کند و این یعنی خردمندی  برای کنترل شرایط، آن هم در موضوع مهم و امنیتی بنزین که حساسیت بالایی در جامعه دارد. از این رو همه ما رسانه ها ده ها تصمیم ناپخته را برای آنکه بر سرنوشت مردم اثر منفی نگذارد بیان نمی کنیم و می کوشیم با خبرهای نهایی و قطعی سراغ افکار عمومی برویم.  

گویا کنترل اوضاع از دست تیم رسانه ای وزارت نفت خارج شده است  

ممکن است آنچه به نقل از مجموعه اطلاع رسانی نفت گفته شده است خارج از نظر و تصمیم های وزیر بوده باشد که آن گونه واکنش عجیب ایشان را در حاشیه  آیین گشایش بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برانگیخت. اما انتظار می رود به سبب چنین تصمیمی ضمن ریشه یابی و آسیب شناسی، زنگنه در انتخاب و انتصاب های خود و زیرمجموعه، بازنگری جدی داشته و ضمن پرهیز از انتخاب های سیاسی، نگاه به شایستگان درون صنعت نفت را در برنامه قرار دهد تا از آسیب های چند هزار میلیارد ریالی مجدد پیشگیری شود.  

اما اگر شخص وزیر پیشنهاد دهنده چنین مطلبی بوده باشد قطعا سکوت و مدارا در برابر چنین فرصت سوزی ملی به خرج خواهد داد. این سوای آن است که اعتماد جامعه به شیخ الوزراء دولت نیز از بین برود.اما مهم‌ترین نکته ماجرا این است که برخی افراد در پشت صحنه ناشی‌بازی مسئول مربوطه درحال بهره‌برداری از شرایط برای حذف و جایگزینی برخی مهره‌ها در تیم رسانه‌ای وزارت نفت هستند.  

گفتنی است در روزشمار تولید این خبر، نمایندگان مجلس پیش از آنکه رسانه هایی همچون فارس و تسنیم بدان بپردازند موضوع را قابل طرح دانسته بودند چنان که در خبر روز یکشنبه   ۸/ ۰۲/ ۱۳۹۸ اقتصاد آنلاین در گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع سناریوهای محتمل بنزینی مطرح می شود و نگرانی شدید نمایندگان از چنین تصمیم عاجلی ابراز می شود. این موضوع حاکی از آن است که صحن خانه ملت  بر روند نامطلوب چنین اتفاقی واقف بوده است و چه بسا پند گرفتن از رای عمومی و نظر نمایندگان می توانست موجب جلوگیری از عواقب تصمیم های اینگونه را فراهم آورد.