۰ نفر

پیامدهای منفی برای اقتصاد هند در اثر تحریم نفتی ایران

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 350873
پیامدهای منفی برای اقتصاد هند در اثر تحریم نفتی ایران

تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا، اقتصاد هند را با چالشی جدی روبه‌رو ساخته است. افزایش هزینه تامین انرژی، کاهش مجدد ارزش روپیه و همچنین افزایش تورم از جمله پیامدهای قطع واردات نفت از ایران اعلام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دویچه وله، قطع واردات نفت از ایران در سایه تحریم نفتی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا، می‌تواند پیامدهای سنگینی برای اقتصاد هند به همراه داشته باشد. تحلیلگران از این موضوع تحت عنوان چالش اقتصادی هند سخن می‌گویند.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم مه) با انتشار گزارشی از تاثیرات منفی تحریم نفتی ایران بر اقتصاد هند خبر داده است.

دوره معافیت ۱۸۰ روزه تعیین شده برای معاملات نفتی با ایران روز دوم ماه مه به پایان رسیده است. هند یکی از هشت کشوری است که از این معافیت‌ها برای تامین نیازهای خود به نفت خام بهره می‌برد.

از روز دوم ماه مه، هرگونه معامله نفتی با ایران مشمول مجازات‌های تعیین شده از سوی دولت ترامپ خواهد شد. از همین رو، هند ناگزیر به قطع واردات نفت از ایران شده و همین می‌تواند اقتصاد هند را به چالش بکشد.

افزایش تورم

هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می‌رود. این کشور برای تامین نیازهای خود به انرژی ناگزیر به واردات نفت از کشورهای دیگر است. به سخن دیگر، ۸۰ درصد نیازهای هند به نفت خام از طریق واردات تامین می‌شود.

مهم‌ترین کشور تامینکننده نفت هند، عربستان سعودی است. اما هند به مدت چند دهه، بخش قابلملاحظه‌ای از نیازهای نفتی خود را از طریق معاملات نفتی با ایران تامین کرده است.

واندانا هاری، موسس پرتال بازار جهانی انرژی "واندا" به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که قطع واردات نفت از ایران موجب افزایش هزینه واردات هند می‌شود و نیاز به داد و ستد با ارزهای خارجی را افزایش می‌دهد.

یکی از موفقیت‌های اقتصادی دولت نارندرا مودی کنترل تورم در این کشور بود. دولت موفق شده بود در سایه کاهش نرخ تورم در این کشور، دو بار نرخ بهره بانکی را کاهش دهد.

بانک مرکزی هند تصمیم داشت برای سومین بار نیز اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کند. پدیده‌ای که با توجه به چالش اقتصادی جاری هند در سایه قطع واردات نفت از ایران، اجرای آن دشوار خواهد شد.

افزایش وابستگی هند برای واردات نفت به دلار فشار بر روپیه را افزایش خواهد داد و از ارزش آن خواهد کاست.

اختلال در تامین انرژی

دولت مودی اعلام کرده است که برای نفت ایران جایگزین خواهد یافت و چرخه تامین انرژی هند آسیب نخواهد دید. این در حالی است که هنوز جایگزینی برای نفت ایران پدید نیامده است.

مدهو ناینان، سردبیر سایت "پتروواچ" به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که «هیچ کس در ارتباط با بازار نفت، به هند صدقه‌ای نخواهد داد. حتی عربستان سعودی نیز برنامه‌ای برای جایگزین کردن کمبود ناشی از حذف نفت ایران از بازارهای جهانی عرضه نکرده است.»

دولت هند پرداخت یارانه‌های مربوط به بهای بنزین را سال گذشته متوقف کرد. همین موضوع باعث اعتراض گسترده مردم به افزایش بی‌سابقه بهای بنزین شده بود. اکنون نیز در صورت افزایش بهای نفت، هند متحمل فشار اقتصادی بیشتری می‌شود.

صرف‌نظر از اینکه در انتخابات جاری هند، حزب بهاراتیا جاناتا نخست‌وزیر این کشور، نارندرا مودی پیروز شود یا حزب کنگره رائول گاندی، دولت آینده این کشور با چالش برخاسته از نارسایی‌های حاکم بر تامین انرژی و افزایش بهای انرژی روبه‌رو خواهد بود.

اوپک و تولید نفت آمریکا

احتمال تداوم سیاست کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو این سازمان، باعث افزایش مجدد بهای نفت خام در روز چهارشنبه اول ماه مه گشت.

قرار بر این است که در اجلاس ماه ژوئن اوپک در وین، درباره موضوع کاهش میزان تولید نفت تصمیم‌گیری شود. کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان و به‌ویژه روسیه از تولید نفت خام خود در شش ماهه نخست سال جاری به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاسته بودند.

تمدید احتمالی این سیاست برای نیمه دوم سال جاری می‌تواند باعث افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شود. این در حالی است که آمریکا ظرف هفته گذشته، بر میزان تولید نفت خام خود افزوده است.

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرده است که تولید نفت خود را به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که دنبال کردن سیاست تحریم نفتی ایران و ونزوئلا با هدف افزایش سهم آمریکا در تولید نفت جهان صورت گرفته است.