۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جاده‌های ارتباطی تاسیسات نفت در هورالعظیم ترمیم می‌شود/ سرنوشت تالاب چه می‌شود؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۲
کد خبر: 350813
جاده‌های ارتباطی تاسیسات نفت در هورالعظیم ترمیم می‌شود/ سرنوشت تالاب چه می‌شود؟

سیاست کلی صنعت نفت حفظ تالاب هورالعظیم است، هیچ چاه نفتی امکان تداوم تولید بدون دسترسی نخواهد داشت، در نتیجه جاده‌ها ترمیم خواهند شد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ تورج دهقانی مدیر عامل شرکت توسعه و مهندسی متن در نشست خبری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به توجه ویژه به میادین غرب کارون گفت: عقب ماندگی در این زمینه از رقبای خارجی نداریم و طی سال های گذشته از منافع ملی در این حوزه دفاع کردیم. 

وی درباره فعالیت های پیش روی متن در سال جاری با اشاره به توسعه نیروگاه برق کارون گفت: امیدواریم این نیروگاه در سال جاری راه اندازی و برای نخستین بار از برق این نیروگاه استفاده شود. همچنین بحث ذخیره سازی مخازن که برای کشور استراتژیک می باشد در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. 

دهقانی درباره قراردادهای این شرکت در سال جاری گفت: امسال 3 قرارداد EPC در سپهر و جفیر، پایدار غرب و آبان و اخیرا چشمه خشک ابلاغ شده است و فعالیت آنها اجرایی خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت درباره میزان تولید گفت: در سال97 ، غرب کارون 340 هزار بشکه تولید داشت، اما به دلیل سیلاب های اخیر، بخشی از تولید تا رفع مشکلات متوقف شده است. در سال جاری توسعه میدان نفتی آذر در استان ایلام در دستور کار است تا به 55 هزار بشکه در روز برسیم. 

دهقانی درباره تولید نفت آزادگان گفت: در حدود 8 سال پیش 3 قرارداد متقابل با چینی ها در آزادگان شمالی، جنوبی و یادآوران بسته شد که آزادگان شمالی و یادآوران هر دو با ظرفیت 30 هزار بشکه و 110  هزار بشکه به توسعه رسیدند، اما آزادگان جنوبی با 300 هزار بشکه تولید بلاتکلیف ماند و قرارداد در این حوزه بزرگ با چینی ها خاتمه یافت و کار به صورت بخشی به پیمانکاران داخلی داده شد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اقدامات شرکت متن پس از فروکش کردن سیلاب و سرنوشت جاده های تخریبی، تعامل آنها با محیط زیست و رعایت حقوق زیست محیطی تالاب هورالعظیم گفت: سیاست متن در غرب کارون مساله ای چندجانبه و چند ذینفعی  است و همه اقدامات در ارتباط تنگاتنگ با ذینفعان است. محیط زیست تکالیفی را بر عهده وزارت نفت گذاشته است و پایش مستمر رعایت استانداردها با هزینه وزارت نفت با احداث ایستگاه های استقرار برای محیط زیست ایجاد کرده است. 

دهقانی در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین که شما می فرمایید معضلات محیط زیستی در طی یک ماه اخیر پیش نیامده، اما معضل اصلی طی سالیان گذشته با توسعه تاسیسات نفت و ممانعت از ورود آب به پایین دست توسط  وزارت نیرو، همچنین  جاده سازی، حوضچه بندی و رعایت نکردن اصول محیط زیستی و تجاوز به حقآبه تالاب روی داده است و صدمات آن درگذشته وارد و اثرات آنرا سال های اخیر دیدیم گفت: اقدامات زیربنایی انجام شده در هور با همفکری در سطح وزارتخانه های مختلف صورت گرفته است و اجازه فعالیت نفت با جلب رضایت ذینفعان صورت گرفته است. طی 15 سال گذشته خشک بودن هور در تصاویر ماهواره ای نمایان است  و در دو سال گذشته هور حدود 70 درصد آب داشته است از مشکلات ناشی از خشکسالی بوده است.

وی در ادامه گفت: اگر قرار بر ادامه فعالیت بلند مدت باشد، باید متناسب با سخت ترین شرایط زیر ساخت ها را توسعه دهیم. تاکنون استانداردها رعایت شده است و معتقدیم توسعه در بخش های بعدی باید با دقت بیشتر و سخت گیرانه تر انجام شود. زیر ساخت های توسعه بر مبنای صرفا نفت عاملی ریشه ای است که باعث می شود مصیبت ها زیاد شود و باید به بخش های دیگری که از منابع بهره مند هستند نیز پرداخته شود. مهندسی و توسعه نفت تعامل بین بخشی با سازمان ها را رعایت کرده است، اما شاید در بخشی کافی نبوده و باید برای ادامه توسعه راهکارها را تقویت کنیم. 

دهقانی درباره برنامه این شرکت پس از فروکش کردن سیلاب و وضعیت جاده هایی که برای جریان آب تخریب شده اند گفت: سیاست کلی صنعت نفت حفظ تالاب هورالعظیم است، هیچ  چاه نفتی امکان تداوم تولید بدون دسترسی نخواهد داشت، در نتیجه جاده ها ترمیم خواهند شد. 

وی در انتها درباره نظرات کارشناسان مبنی بر تاسیس جاده هوایی جهت حفظ تالاب و دسترسی به تاسیسات نفتی گفت: بخشی نگری باعث بروز مسائل می شود گفت حوزه های مختلف مسائل را بخشی نبینند و اگر پیشنهادی کارشناسی برای حفظ محیط زیست داده شود از آن استقبال می کنیم اما ساخت جاده هوایی در دستور کار نداریم. سیاست حفظ و نگهداری تالاب به عنوان سرمایه ملی، در سیاست های شرکت متن وجود دارد.