۰ نفر

کشور نیازمند تهیه نقشه خطر سیل با دقت بالاست

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 350781
کشور نیازمند تهیه نقشه خطر سیل با دقت بالاست

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: با توجه به بروز مخاطرات طبیعی در کشور از جمله سیل، کشور نیازمند تهیه نقشه خطر سیلاب در نقاط مختلف با دقت ارتفاعی بالا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مسعود شفیعی افزود: مقدمات تهیه نقشه های سیل خیزی کشور را فراهم کرده ایم و از گذشته نیز گام هایی برداشته ایم، زیرا داشتن نقشه خطر سیل با دقت بالا در کشور الزامی است تا در آینده در صورت بروز چنین حوادثی آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: البته اکنون نقشه های توپوگرافی با دقت ارتفاعی در حد 3 ، 5 و 7 متر تهیه شده است که در برخی نقاط می تواند پایه ای برای مطالعات مناطق مستعد سیل باشد اما با توجه به وسعت، تنوع زمین شناختی و دشت های وسیع در کشور، نیازمند تهیه نقشه هایی با دقت بالاتر و در حد یک متر و حتی سانتیمتر ارتفاع زمین هستیم.

شفیعی تاکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که مقوله سیل علاوه بر عوارض زمین شناختی، شیب زمین و جهت آن به مولفه های دیگری مانند میزان بارش، شدت بارش، نوع کاربری اراضی و عوارض انسان ساخت نیز بستگی دارد که باید در تهیه نقشه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: سازمان نقشه برداری نقشه های توپوگرافی با دقت ارتفاعی 3 ، 5 و 7 متر را در اختیار دستگاه های مرتبط قرار داده است اما خودمان می دانیم که این درجه دقت برای پهنه وسیع کشور ما پاسخگوی بررسی و مطالعات مناطق مستعد سیل و مدیریت بحران سیل نیست، از این رو برای تهیه نقشه هایی با ارتفاع کمتر آمادگی داریم.

شفیعی ادامه داد: در برخی نقاط کشور که حالت دشت و جلگه دارند، اختلاف ارتفاعی بسیار کم است و به تهیه نقشه های توپوگرافی با دقت هایی به مراتب بالاتر در حد زیر یک متر و در حد سانتیمتر نیاز است تا بتوانیم مدل ارتفاعی رقومی زمین را تولید کنیم.

وی اظهار داشت: این کار نیاز به تجهیزات و امکانات مناسب دارد که آنرا به وزارت کشور منعکس کردیم و دوباره نیز منعکس خواهیم کرد، اگر در این زمینه اهتمامی وجود داشته باشد فکر می کنم می توانیم برای وقایع احتمالی آینده آمادگی بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: البته علاوه بر تهیه مدل رقومی ارتفاعی زمین می توانیم با استفاده از میزان و شدت بارش و مدل های شبیه سازی سیلاب، سناریوهای مختلفی برای حوضه های مختلف آبریز داشته باشیم که اگر بارندگی خاصی با میزان شدت قابل توجهی اتفاق افتاد بدانیم که چه مناطقی را با چه شدتی تحت تاثیر قرار خواهد داد حتی می توان مناطق پرخطر را شناسایی و از استقرار جمعیت و فعالیت های مختلف در آن مناطق پرهیز کرد.

شفیعی اظهار داشت: به عنوان مثال برای تهیه نقشه در جایی مانند خوزستان یا گلستان که دشت زیاد دارند، به دقت بالاتری نیاز داریم که می توانند برای تهیه نقشه هایی که از مدل ارتفاعی دقیق تری برخوردارند، در اولویت قرار گیرند.

وی گفت: اما مدل های هیدرولوژیکی، مدل های اقلیمی و هواشناسی مولفه های دیگری هستند که می توانند در کنار نقشه خطر سیل قرار گیرند و ما را در مسیر درستی برای رویارویی با سیل قرار دهند؛ در واقع این نقشه در کنار مطالعات هیدرولوژیکی، هواشناسی، زمین شناسی و خاک شناسی می تواند ما را به تصویر بهتر و آمادگی بهتری برای مواجه با خطر سیل در کشور برساند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ حریم رودخانه ها در مقابله با سیل گفت: حریم رودخانه ها بسیار مهم است از این رو نقشه های پایه را در اختیار وزارت نیرو قرار داده ایم تا آنها بتوانند حریم رودخانه ها را با آن تعاریف استانداردی که دارند احصا و صیانت کنند.

شفیعی تاکید کرد: این یک کار بین دستگاهی است، کمک در زمینه مدل ارتفاعی رقومی زمین بخشی است که به سازمان نقشه برداری مربوط می شود که آمادگی همکاری داریم.