۰ نفر

تقاضای نفت مشتریان، آنها را ناچار به خریداری از ایران خواهد کرد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۹
کد خبر: 350766
تقاضای نفت مشتریان، آنها را ناچار به خریداری از ایران خواهد کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است به زودی کشورهای خریدار نفت ایران با کاهش ذخایر استراتژیک خود مواجه شده و آمریکا نیز در تأمین آنها از طرق دیگر دچار مشکل می‌شود از این رو می‌توانیم بدون دور زدن تحریم‌ها نفت خود را به آنها به فروش برسانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، ابوالفضل حسن‌بیکی با اشاره به محدودیت های ظالمانه ایجادشده برای صادرات نفت ایران، گفت: در حال حاضر مصرف کنندگان تلاش می کنند از کانال دلالان فاسد به جمهوری اسلامی فشار آورده و برای خرید نفت از ایران تخفیف بگیرند و اقدامات دیگری برای دور زدن تحریم ها انجام شود اما در این مسیر باید دقت کرد که مجددا دست بابک زنجانی ها در فروش نفت کشور باز نشود.

دلالان نفتی ضربه سنگینی به بازار نفت ایران زدند

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه فروش نفت با سایر کالاها در دنیا متفاوت است، عنوان کرد: در زمینه خرید و فروش نفت مصرف کننده و تولیدکننده مشخص است و اوپک در رأس آن برای تنظیم تولید و مصرف قرار گرفته و عرضه و تقاضا را کنترل می کند البته در مقطعی دلالانی هماهنگ با مصرف کنندگان یعنی چین و اروپا به خصوص انگلیس وارد کار خرید نفت ایران شدند که مثل قارچ نیز رشد کردند و ضربات سنگینی به بازار نفت ایران زدند.

وی افزود: زمان دولت احمدی نژاد فروشندگان نفت ایران از فشار آمریکا و رویارویی با بازار عرضه و تقاضای بین المللی ترسیده بودند و وزارت نفت 6 وزیر و 2 سرپرست را به خود دید لذا این خلاءهای تغییر مدیریتی باعث رویش افرادی مثل بابک زنجانی شد.

حسن بیکی در ادامه به موضوع دیگری که وزارت نفت را دچار مشکل کرد اشاره و عنوان کرد: متأسفانه با تبلیغات غلط این تصور ایجاد شده که نفت مثل آرد و نان است که شب استخراج شده و هر روز صبح به دست مشتری برسد در حالی که نفت در بازه زمانی 15 یا 30 روزه فروخته می شود چنانچه ممکن است تا روزها هیچ نفتکشی به اسکله تی جزیره خارک نیایید اما ظرف 24 ساعت چند نفتکش در این اسکله حاضر شده و 7 میلیون بشکه نفت به فروش برسد.

تبلیغات غرض‌ورزانه درباره اتمام ذخایر انرژی جمهوری اسلامی و عدم فروش نفت کذب محض است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه برخی کارشناسان به گونه ای در فضای مجازی تبلیغ می کنند که اگر یک روز اسکله تی خالی است یعنی جمهوری اسلامی نتوانسته یک بشکه نفت هم به فروش برساند در حالی که ممکن است روز بعد با ورود 4 نفتکش 8 میلیون بشکه نفت نیز فروخته شود و این روند کار طبیعی است.

وی که زمان بررسی لایحه بودجه 98 عضو کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه نیز بود، اضافه کرد: در کمیسون تلفیق با حضور وزرای  نفت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه با دقت بودجه بررسی شده و از میزان ذخایر خود آگاهی داریم که میزان زیادی از سوخت هواپیما، گازوئیل و بنزین است و حتی حدود 30 میلیون لیتر نیز مازاد داریم اما متأسفانه مشاهده می شود یک کارشناس تلویزیونی به گونه ای صحبت می کند گویا فردا بنزین تمام می شود.

حسن بیکی در ادامه با تأکید بر پرهیز از ارائه اطلاعات و آمار غلط از سوی برخی کارشناسان که باعث می شود جو روانی جامعه نیز متشنج شود، اظهار داشت: برخی کارشناسان اعداد غلط به مردم و مسئولان می دهند و دل مردم را خالی می کنند که مشخص است خوراک آنها از جای دیگر آمده است لذا باید تذکر اکید به کارشناسان داد که مردم را دلسرد نکرده و به سیاست های ترامپ کمک نکنید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ادامه با بیان اینکه با پالایشگاه های موجود تا 5 سال آینده از واردات سوخت به کشور بی نیاز بوده و همچنین در حال توسعه پالایشگاه های کشور هستیم که 95 درصد آن با استفاده از توان داخلی است، ابراز داشت: تنها با 5 تا 10 درصد صرفه جویی می توان بی نیاز از واردات فراورده های نفتی نشد و تا 6 سال آینده با روال اضافه شدن خودرو و با توجه به 82 میلیون نفر جمعیت دچار مشکل نمی شویم.

وی افزود: اگر مصرف سوخت در چین و هندوستان افزایش می یابد به خاطر جمعیت بیش از یک میلیارد نفر آنهاست که نیاز آنها را روز به روز به سوخت بیشتر می کند اما در کشور ما با پیشرفت تکنولوژی و کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی حتی می توان این میزان مصرف سوخت را نیز تقلیل داد و به سمت صادرات رفت.

پروژه‌هایی که ترامپ را برای به آشوب کشاندن ایران با شکست مواجه کرد

حسن بیکی در ادامه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی  هیچ مشکلی در تأمین فراورده های نفتی ندارد، ابراز داشت: اطلاعاتی که ترامپ از منافقین دریافت می کند غلط است و تصور می کردند ما نمی توانیم حتی 40 سالگی انقلاب خود را ببینیم و در این زمینه دو پرونده را آغاز کردند یکی آشوب های خیابانی از طریق مالباختگان پروژه های بزرگ و دوم از طریق کاهش دسترسی مردم به بنزین.

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان ادامه داد: مشکل مالباختگان از طریق راهکارهای دولت و مجلس و با اذن رهبری حل شد و از سوی دیگر افتتاح ستاره خلیج فارس که منجر به افزایش تولید بنزین شد، عرق سرد بر بدن ترامپ نشاند چرا که نه تنها در این حوزه به خودکفایی رسیدیم بلکه در حال صادرات به کشورهای دیگر هستیم چنانچه از 15 کشور همسایه، 10 کشور مصرف کننده هستند.

وی با اشاره به ارزانی بنزین و گازوییل ایران نسبت به مشابه خارجی و نیازمندی کشورهایی همچون امارات به این محصول از ایران، یادآور شد: امارات به شدت به بنزین و  نفت کوره نیازمندند و حتی با فشارهای ترامپ نیز نمی تواند از خرید این محصول استراتژیک خودداری کند چرا که آمریکا نخواهد توانست نیازمندی این کشور به انرژی را تأمین کند.

نیاز روزافزون چین، هندوستان، ژاپن، کره جنوبی به نفت آنها را ناچار به خریداری از ایران خواهد کرد

حسن بیکی با اشاره به نیاز روزافزون چین، ژاپن، هندوستان و کره جنوبی به نفت و فراورده های نفتی عنوان کرد: ذخیره استراتژیک آنها رو به اتمام بوده و تا یک ماه دیگر به پایان می رسد لذا حتی برای فروش نفت نیاز به دور زدن تحریم هم نداریم چرا که ناچار به خریداری آن از ایران هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان زنجانی را یک تله دانست و خاطرنشان کرد: دارایی های او بالغ بر 8 میلیارد دلار در بانک های انگلیس است و اگر دست قاضی در محاکمه وی بسته است به خاطر این است که تمام دارایی های او در ایران مصادره شده اما سایر پول ها در بانک های انگلیس است که امکان برداشت آن نیز وجود ندارد و انگلیس نیز با جنجال هایی که در بازار اقتصادی به راه می اندازد قصد دارد مانع تبادل پول شود.