۰ نفر

توزیع یارانه ۱۷۰هزار میلیاردی بنزین عادلانه نیست

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۳۵
کد خبر: 350311
 توزیع یارانه ۱۷۰هزار میلیاردی بنزین عادلانه نیست

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه پارسال به‌طور متوسط ۸۸میلیون لیتر بنزین مصرف شد، گفت: اگر با کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین ۱۰میلیون لیتر از این مقدار آزاد شود، یک‌ونیم میلیارد تا ۲ونیم میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد ساکت کارشناس انرژی گفت: بر اساس گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه، از 900هزار میلیارد تومان یارانه پنهان، حدود 125هزار میلیارد تومان یارانه بنزین است و این رقم را اگر با دلار نرخ 14هزار تومان حساب کنیم در سال حدود 170هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه این یارانه بنزین فقط به دست صاحبان خودرو می‌رسد، ادامه داد: در کشورمان فقط نصف خانواده‌ها خودرو دارند که جمعیتی حدود 30 درصد را شامل می‌شود بنابراین باید در این موضوع، بازنگری شود.

ساکت افزود: وضعیت ایده‌آل در شرایط یک اقتصاد پویا و در تراز بین‌المللی، آزادسازی کامل قیمت‌هاست، اما این یارانه به‌طور عادلانه به دست همه مردم نمی‌رسد.

وی گفت: آمار مصرف بنزین در سال 1385 به 73 میلیون لیتر در روز رسید که این رقم پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها کاهش یافت سپس پس از 10 سال در سال 1395 دوباره به 73 میلیون لیتر رسید و از سال 1395 به بعد هر سال 10 درصد به مصرف بنزین افزوده می‌شود.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در درازمدت اگر همین روند مصرف بنزین ادامه یابد دوباره مجبوریم بنزین وارد کنیم.

ساکت گفت: آمار کارت سوخت‌ها نشان می‌دهد اگر به هر خودرو 60 لیتر در ماه سهمیه داده شود مصرف 6 دهک را پوشش می‌دهد و 4 دهک بالا بیشتر از این مصرف دارند.

وی ابراز کرد: با کارت سوخت میزان مصرف بنزین را می‌توان به دست آورد و این موضوع به سیاستگذاری کمک می‌کند.

ساکت با بیان اینکه پارسال به‌طور متوسط 88 میلیون لیتر بنزین مصرف شد، گفت: اگر با کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین، 10 میلیون لیتر از این مقدار آزاد شود، یک و نیم میلیارد تا 2 و نیم میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد.

وی افزود: این درآمد باید صرف افزایش درآمد مردم، توسعه حمل‌ونقل عمومی رایگان و افزایش بهره‌وری شود.