۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

احتیاط بازار نفت به رغم کاهش تولید/ مخالفت روس‌ها با لابی آمریکا و عربستان

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 350087
احتیاط بازار نفت به رغم کاهش تولید/ مخالفت روس‌ها با لابی آمریکا و عربستان

در حالی که ترامپ می گوید با تولیدکنندگان اوپک برای افزایش تولید صحبت کرده، ولادیمر پوتین گفته است شرکت کنندگان در این تفاهم همچنان به تعهد خود پای بند هستند.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ دو روز مانده به اعلام رسمی ترامپ درباره لغو معافیت های تحریم، گمانه زنی برای سرنوشت عرضه نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد. پس از اعلام زودهنگام کاخ سفید مبنی بر لغو معافیت تحریم ها، قیمت طلای سیاه با یک جهش چشمگیردر جهان  مواجه شد. نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار به بالاترین رقم طی شش ماه گذشته رسیدند. اما ترامپ برای کنترل بازار روز جمعه اعلام کرد با اعضای اوپک رایزنی داشته و موافقت آنها برای افزایش تولید را جذب کرده است. این مطلب باعث ریزش قیمت ها در آخرین روز معاملات شد.

به گزارش پلاتس روند کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی با آغاز معاملات هفته و پیش بینی افزایش تولید ایالات متحده ادامه پیدا کرد در حالی که نگاه ها در انتظار پایان رسمی معافیت های تحریمی هشت کشور است.

براساس پیش بینی پلاتس، موجودی نفت خام آمریکا احتمالا یک میلیون و 400هزار بشکه افزایش خواهد یافت. در هفته گذشته  ذخایر بنزین ایالات متحده هم یک میلیون بشکه کاهش داشته است، در حالی که ذخیره نفت کوره با کاهش یک میلیون و 200هزار بشکه ای به 12 میلیون و 580هزار رسید.

اما تحلیلگران معتقدند، بازار به شدت در انتظار اتمام دوره معافیت تحریمی ایران و صادرات نفت این کشور هستند.

در حالی که ترامپ می گوید با تولیدکنندگان اوپک برای افزایش تولید صحبت کرده، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است به تعهد خود با اعضای اوپک پلاس ادامه خواهد داد و شرکت کنندگان در این تفاهم همچنان به تعهد خود پای بند هستند. پوتین در نشست مطبوعاتی در پکن گفته: تا جایی که می دانم، تمامی شرکای اوپک پلاس، از جمله عربستان سعودی از توافق با اعضای اوپک پلاس دست نمی کشند.

یک بنیانگذار نفتی می گوید: مطمئن نیستیم که ترامپ دقیقا با عربستان سعودی و یا با اوپک برای رسیدن به یک توافق بر سر افزایش تولید  صحبت کرده است، اما توانایی او برای پایین آوردن قیمت ها نیز دور از انتظار نیست.

در هر صورت بازار نفت به رغم کاهش قیمت ها در معاملات آتی هفته به دلیل  وضعیت اقتصادی چین و پیش بینی افزایش تولید ایالات متحده و اوپک ، با احتیاط پیش می رود تا واشنگتن تصمیم خود برای لغو معافیت های تحریمی و یا دادن معافیت به چند کشور خاص را به طور رسمی طی دو روز آینده اعلام کند.