۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حذف نفت ایران با ظرفیت مازاد جهانی جبران نمی‌شود/ بازار گرم قیمت‌ها در تابستان

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 349200
حذف نفت ایران با ظرفیت مازاد جهانی جبران نمی‌شود/ بازار گرم قیمت‌ها در تابستان

اگر عربستان سعودی به همراه متحدانش در خلیج فارس، کمبود فیزیکی بشکه های نفت را جبران کنند، این اتفاق ظرفیت ذخیره منابع نفتی را به کمترین سطح در تاریخ خواهد رساند،که یک خطای واضح جهانی است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ بزرگترین چالش ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020، اکنون به یک بحران جدی برای او تبدیل شده است، بحرانی که با ادامه دشمنی ها با اوپک و تشدید تحریم های نفتی بر کشورهای عضو اوپک و رشد سریع قیمت ها به مساله پیچیده ای تبدیل شده است.

رشد قیمت نفت، چالش بزرگ ترامپ در انتخابات

بلومبرگ در گزارشی می نویسد کاخ سفید قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، بدون اینکه افزایشی در قیمت طلای سیاه رخ دهد، در نتیجه برای این کار از ظرفیت تولید عربستان سعودی استفاده می کند. بعلاوه مداخلات موازی ترامپ در ونزوئلا و اخیرا در لیبی نیز  این آزمایش را برای او سخت تر کرده است.

نیل بویرج، یک تحلیلگر ارشد بازار معتقد است اگر عربستان سعودی به همراه متحدانش در خلیج فارس، کمبود فیزیکی بشکه های نفت را جبران کنند، این اتفاق ظرفیت ذخیره منابع نفتی را به کمترین سطح در تاریخ خواهد رساند،که  یک خطای واضح جهانی است.

آیا اوپک می تواند فضای خالی را پر کند؟

اکنون میزان عرضه ای که در خطر از دست رفتن است، بیشتر از ظرفیت مازاد تولید است.

پس از آنکه کاخ سفید در 22 آوریل اعلام کرد معافیت های تحریمی را لغو می کند، نگرانی از کاهش ظرفیت به بازارهای جهانی بازگشت. این نگرانی نگاه ها را به سمت عربستان متمرکز کرد که آیا می تواند تولید کاهش یافته را جبران کند یا خیر.

مارتینسن از تحلیلگران بازار معتقد است جایگزینی نفت عربستان به جای ایران، ظرفیت های ذخیره را کاهش خواهد داد که این اتفاق بازار را به دلیل نارسایی غیر منتظره در عرضه با توجه به خطرپذیری بالای ژئوپلیتیک آسیب پذیر می کند.

حذف نفت ایران از بازارهای جهانی به ضرر سایر تولیدکنندگان خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی نوشته است که کاهش تولید اوپک در سال جاری منجر به رشد 40 درصدی قیمت ها در بازار شده است و ظرفیت های ذخیره وضعیت مناسبی دارند. اما براساس این گزارش 4 کشور بزرگ تولیدکننده اکنون تنها 3 میلیون بشکه ظرفیت استفاده نشده دارند که حدود دو سوم ان متعلق به عربستان سعودی است. سعودی ها این میزان را طی چند دهه برای استفاده ادر مواقع اضطراری ذخیره کرده اند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در 24 آوریل اعلام کرد، نیازی به پاسخگویی سریع نمی بیند، اما نیاز مشتریان متکی به حمل و نقل ایران را مرتفع خواهد کرد.

اولیور جاکوب، یکی دیگر از تحلیلگران و مدیران پتروماتریکس معتقد است اگر فرض کنید صادرات ایران به صفر نرسد، چین همچنان به خرید نفت از این کشور ادامه خواهد داد، و کشورهای خلیج فارس باید بتوانند جایگزین آن شوند. اما باید این واقعیت را پذیرفت که ظرفیت اضافی از بین رفته است.

عرضه نفت در دنیا بی ثبات است

از طرفی ونزوئلا، یکی دیگر از اعضای اوپک که با تحریم های آمریکا روبرو شده است و بحران های سیاسی و اقتصادی داخلی را سپری می کند، به پایین ترین سطح تولید در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.  اگر اختلافات داخلی این کشور بیشتر از این شود، خروجی فعلی به زیر 900هزار بشکه در روز سقوط می کند.

در لیبی نیز شرایط خوبی در تولید نفت وجود ندارد. یک محقق حوزه انرژی در لندن معتقد است قوی ترین خطر در عرضه کوتاه مدت متعلق به لیبی است. تولید لیبی به علت درگیری های داخلی و بی ثباتی سیاسی به کمتر از یک میلیون و 100هزار بشکه در روز رسیده است که با ادامه درگیری ها با ریسک بیشتری در کاهش تولید روبرو خواهد شد.

سایر تولید کنندگان نفت از جمله الجزایر، نیجریه و سودان نیز در سال گذشته شاهد بی ثباتی سیاسی شدیدی بوده اند. از طرفی روسیه نیز فروش نفت خام  به بخشی از اروپای شرقی را در روز پنج شنبه متوقف کرده است که نشان دهنده پتانسیل وقفه های ناگهانی عرضه حتی در بخش های مسالمت آمیز جهان است.

20

بازار گرم قیمت ها در تابستان

سال گذشته، تهدید تحریم ایران قیمت نفت را به بیش از 86 دلار در هر بشکه  در ماه اکتبر رساند که بالاترین میزان طی 4 سال قبل بوده است، و قیمت بنزین سه دلار در هر گالن افزایش یافت، این اتفاق منجر به این شد تا ترامپ به 8 کشور معافیت تحریمی بهد تا جلوی رشد بیشتر قیمت ها را که در تضاد با سیاست ها و شعارهای انتخاباتی اش بود بگیرد.

اکنون بازارهای جهانی با مساله تحریمی شدیدتر درقبال ایران، نسبت به سال قبل روبروست و پس از اعلام اخیر کاخ سفید قیمت نفت برنت به بیش از 75 دلار در هر بشکه رسیده است و بنزین نیز در بالاترین نرخ شش ماه گذشته است.

رئیس تحقیقات بازار نفت اتریش معتقد است بازار نفت دوباره گرم و صعودی خواهد شد، همانطور که در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد.