۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

موج جدید افزایش قیمت نفت در راه است/ عربستان، بازیچه تصمیمات کاخ سفید

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۵
کد خبر: 348547
موج جدید افزایش قیمت نفت در راه است/ عربستان، بازیچه تصمیمات کاخ سفید

درحالی آمریکا رایزنی های گسترده ای رابرای جبران غیبت نفت ایران در بازارهای جهانی با عربستان داشته که صعودی ها در نشست اخیر اوپک بر کاهش میزان تولید نفت به شدت پافشاری داشتند و این چندگانگی های تصمیم گیری، شروع مجددی برای جهش قیمت طلای سیاه خواهد بود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ درحالی که 10 روز مانده بود به پایان معافیت های هشت کشور خریدار نفت ایران، ترامپ نتوانست بر حس کودکانه خود غلبه کند وپیش از موعد اعلام کرد که دیگر هیچ کشوری حق خرید نفت از ایران را ندارد. این بدان معناست که مشتریان سنتی نفت ایران باید به فکر جایگزینی برای خوراک پالایشگاه های خود باشند. پالایشگاه هایی که با نفت ایران عیار شده و یافتن جایگزین هم زمان بر است وهم هزینه بردار.

اما از آنجا که ترامپ تمام تصمیماتش در گروه نهادینه کردن وعده های انتخاباتی ریاست جمهوریش است، تمام تلاش خود را برای مذاکره با عربستان و امارت در جهت افزایش تولید نفت به کار برده است. از سوی دیگر اما جو روانی در بازار نفت بیشترین نقش را در هدایت قیمت بر عهده دارد. همانطور که درسوم اکتبر سال گذشته ودقیقا یک ماه قبل از آغاز تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا بازار نفت با جهش قابل ملاحظه قیمت روبرو شد. در این تاریخ هر بشکه نفت برنت به قیمت 86 دلار و15 سنت رسید. از این رو در حال حاضر نیز شاهد مهیا شدن بازارهای جهانی برای دور جدید صعود قیمت ها هستیم.

گفتنی است با انتشار خبر واشنگتن پست در روز گذشته مبنی بر احتمال عدم تمدید معافیت های خرید نفت از ایران، بازارهای جهانی نفت، کار خود را برای هفته جاری با رشد 3 درصدی قیمت شروع کردند. اما این روند صعودی با انتشار بیانه کاخ سفید در شب گذشته تداوم یافت  و اکنون هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 74 دلار و 31 سنت قرار دارد. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با حفظ روند صعودی خود در رقم دلار65 دلار و85 معامله می شود.

index

قثقثق

تحلیلگران بر این باورند که عربستان پتانسیل بالا بردن ظرفیت تولید تا 12 میلیون بشکه در روز را دارد اما مسئله اساسی، پا گذاشتن بر توافق نشست 157 اوپک در خصوص کاهش میزان  تولید نفت از سوی اعضای این گروه است. در صورتی که عربستان پیشنهاد امریکا برای جبران حضور نفت ایران را بپذیرد، عملا بر توافقی که خود سردمدار آن بوده، پشت پا زده است واین یعنی تضعیف جایگاه عربستان در گروه اوپک.