۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

​روزهای ابری رونق تولید در سایه بی‌توجهی نفت و نیرو/ چشم دانش‌بنیانی‌ها به حمایت دولتی‌ها است

۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۱۵
کد خبر: 348083
​روزهای ابری رونق تولید در سایه بی‌توجهی نفت و نیرو/ چشم دانش‌بنیانی‌ها به حمایت دولتی‌ها است

صاحبان صنایع در حوزه نفت و نیرو همچنان از برند های مشخصی استفاده می کنند و اگر همچنان به این روند ادامه دهند، شانس شرکت های دانش بنیان برای رقابت همچنان ضعیف می ماند.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شد. تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران به ویژه در حوزه نفت، اقتصاد ایران را از اواسط سال گذشته با بحران هایی روبرو کرد. از سویی این بحران فرصتی برای تولیدات داخلی به ویژه شرکت های دانش بنیان فراهم کرد تا جایگاه خود را با کمرنگ تر شدن حضور خارجی ها در کشور محکم تر کنند. آیا با گذشت یک ماه از بیانات مقام معظم رهبری، حرکت به سوی اجرایی شدن رونق تولید در دستور کار نهادهای دولتی قرار گرفته است؟

کامبیز مرادی، نماینده یک شرکت دانش بنیان در زمینه مهندسی و ساخت برق و تولید سیستم های حفاظت و کنترل مجموعه های نفت، گاز و پتروشیمی درباره خرید محصولات شرکت های دانش بنیان داخلی توسط نهادهای دولتی به اقتصادآنلاین می گوید: محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان مشابه محصولات خارجی است، اما ارزش این محصولات در حوزه برق و الکترونیک در صنایع ایران پایین است. صاحبان صنایع داخلی به این دلیل که محصول خود را با توجه به استانداردهای بین المللی تحویل می گیرند، در صورت مطابقت نداشتن محصول داخلی با استانداردهای بین المللی، فرایند خود را به مخاطره نمی اندازند و با استناد به استانداردها در سطح بین المللی پیش می روند. 

او با اشاره به اینکه در حوزه کلان نسبت به این قضیه با دید بازتری برخورد می شود می گوید: ولی فشار استفاده از محصولات خارجی همچنان بیشتر است. یکی از دلایل تمایل کارشناسان داخلی برای بررسی محصولات خارجی است. بررسی محصولات خارجی به دلیل سفرهای خارجی و حضور در کشوری دیگر، جذابیت های بیشتری برای کارشناسان به همراه دارد، در حالی که برای بررسی یک محصول داخلی، باید به نقاط دورافتاده ای از شهر رفت، در نتیجه تمایل به معاملات خارجی همچنان توسط نهادهای دولتی بالا است.

مرادی با اشاره به اینکه مصرف کننده تجهیزات آنها صاحبان صنایع در وزارت نفت و نیرو هستند می گوید: متاسفانه این وزارتخانه ها به ویژه وزارت نفت همچنان از برنده های مشخصی استفاده می کنند و اگر همچنان خرید خود را به برندهای خاص خارجی اختصاص دهند،  شانس شرکت های دانش بنیان برای رقابت همچنان ضعیف می ماند. 

او با اشاره به اینکه در حمایت از محصولات داخلی باید قوانینی اعمال شود می گوید: وضع قوانین حمایتی و پیگیری اجرای آنها به نفع شرکت های دانش بنیان باید در دستور کار دولت قرار گیرد و برای محصولات خارجی قوانین محدودکننده و  برای محصولات داخلی  قوانین پشتیبان درنظر گرفته شود.

مرادی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان نیازمند قوانین حمایتی بیشتر از سوی دولت هستند می افزاید: این قوانین باید در نهادهای دولتی مختلفی از جمله وزارت نفت، نیرو، قوه قضائیه، سازمان پدافند غیرعامل، و غیره تبیین و اجرا شود. 

او درباره حمایت و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان توسط نهادهای دولتی، پس از نامگذاری امسال به نام رونق تولید می گوید: هنوز هیچ نهاد دولتی برای همکاری وارد مذاکره نشده است و تنها معاونت فناوری ریاست جمهوری به سمت شرکت های دانش بنیان گام برداشته و حمایت های خود را نشان داده است.