۰ نفر

نماینده ارومیه در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

فروش نفت خام یعنی ظلم در حق تولید داخل/ توسعه صنایع پایین دست نفت مقهور مانده است

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸
کد خبر: 347726
فروش نفت خام یعنی ظلم در حق تولید داخل/ توسعه صنایع پایین دست نفت مقهور مانده است

یکی از راهکارهای افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، لزوم توجه به توسعه صنعت پتروپالایش در کشور است که می‌تواند علاوه برارزآوری قابل توجه، زمینه را برای حمایت از رونق تولید داخل و توسعه‌اشتغال فراهم آورد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مطابق با گزارش های منتشره از سال 94 صادرات فرآورده های  نفتی سر به کاهش گذاشته است. در این میان دو دلیل عمده بر سر راه صادرات فرآورده های نفتی وجود دارد: یکی افزایش بی رویه  مصرف سوخت در کشور که امکان ذخیره‌سازی و برنامه ریزی صادرات را از بین برده و دیگری ادامه روند خام فروشی نفت خام که مجالی برای توسعه صنایع پایین دست نفت نگذاشته است.

در این خصوص نادر قاضی پورنماینده ارومیه وعضوکمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما در حدود 104 سال است که به استخراج وفروش نفت خام مشغول است از این رو درست نیست که هنوز خام فروشی داشته باشیم و در زمینه صنایع پایین دست نفت توسعه یافتگی چشمگیری نداشته باشیم تا جایی که هنوز خط لوله انتقال نفت را نیز وارد می کنیم.

وی معتقد است: خام فروش نفت نه تنها سبب کاهش ارزش زنجیره تولید نفت است بلکه ظلمی در حق تولید داخل محسوب می‌شود. چرا که با توسعه صنایع پتروشیمی و پالایشی علاوه بر اینکه می‌توان جلوی بخش عمده‌ای از خام فروشی نفت را  گرفت و محصول با ارزش افزوده تولید کرد، بخش تولید داخل نیز رونق می‌یابد.

قاضی پور همچنین یکی از راه‌های کاهش خام فروشی در بخش نفت را پایین آوردن سود صادرات این محصول بیان کرد و گفت: هرچه قدر بتوانیم جذابیت  در صادرات نفت خام را کم کنیم، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع پایین دستی راغب تر می شوند. این امر هم سبب افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا می‌شود و هم زمینه اشتغال ورونق تولید ملی را فراهم می‌آورد.

اما ادامه روند فروش نفت خام با  شدت فعلی و عدم توجه به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست پالایشگاه‌ها سبب می شود تا هم سهم از بازار محصولات  پتروشیمی  را در عرصه صادرات از دست بدهیم و هم توسعه ای در بخش اشتغال و تولید داخل صورت نپذیرد. تاجایی که در چند سال  آینده ممکن است به جای صادرات، وارد کننده عمده محصولات پتروشیمی بشویم.