۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارتزاق با نفت فروشی تا کی؟/ لزوم تببین محدوده منافع ملی در حوزه انرژی

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۴
کد خبر: 347317
ارتزاق با نفت فروشی تا کی؟/ لزوم تببین محدوده منافع ملی در حوزه انرژی

در ایران یکی از منابع اصلی انرژی سوخت فسیلی است، و باید توسط صاحب نظران انرژی مشخص شود که چرا باید به راحتی سوزانده شود و به راحتی به صورت خام صادر شود.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان: در برنامه ریزی ها، مقوله برنامه ریزی مفهومی مغفول ماند و تفکر نخبگان، تحلیل گذشته، ارزیابی حال و تهیه نقشه راه آینده به فراخور حال کشور وجود نداشت. علی صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در آیین افتتاح باشگاه صاحب نظران انرژی ایران با اشاره به اینکه انرژی در ایران یک مفهوم مجازی و کمیتی واقعی است گفت: در کشور انرژی یک عنصر بسیار موثر در ابعاد مختلف معیشتی از جمله بعد اقتصادی است، لذا مطالعه انرژی باید فراگیر باشد و همه ابعاد از اکتشاف و استخراج گرفته تا بهره برداری و مسائل مالی برای آن درنظر گرفته شود. 

او با اشاره به اینکه کشور از راه یک منبع انرژی مشخص ارتزاق مادی دارد با طرح چند سوال از صاحب نظران انرژی گفت: کدام عقل سلیمی اجازه می دهد منبعی که حیات ما به آن وابسته است را صادرکنیم؟ ما با نفت فروشی ارتزاق می کنیم، آیا این کار درستی است؟ نفت فروشی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

او در ادامه افزود: در ایران یکی از منابع اصلی انرژی سوخت فسیلی است، و باید توسط صاحب نظران انرژی مشخص شود که چرا باید به راحتی سوزانده شود و به راحتی به صورت خام صادر شود. 

صالحی با اشاره به ارزش افزوده انرژی و نفت گفت: تا چه آینده ای می توان برای انرژی فسیلی ارزش افزوده منظور کرد. باید مشخص شود نفت تا چه زمانی ارزش افزوده خود را در ابعاد مختلف صنعتی حفظ خواهد کرد. 

او با اشاره به اینکه جامعه متخصصین تحلیل درستی از سوالات ذکر شده در بالا دارد گفت: متخصصین این سوالات را بین خود تحلیل کرده اند، اما افکار عمومی جامعه این مطالب را درک و استنباط نکرده است.  یک جامعه فرهیخته برای برداشتن گام های اقتصادی درست باید بصیرت کافی درباره انرژی را داشته باشد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مبحث قیمت گذاری انرژی در ایران مساله پیچیده ای است گفت: مقوله انرژی در ایران پیچیده است و ارزان فروشی سوالی است که بین صاحب نظران مطرح است. وقتی تمامی ابعاد قیمت گذاری انرژی مدنظر قرار می گیردبا بن بست روبرو می شویم. در جلسات قیمت گذاری انرژی هیچکس مجاب نمی شود و این یکی از مسائل اساسی است که باید توسط صاحب نظران انرژی به آن پرداخته شود. 

او با اشاره به مشکلات مدیریتی کشور پس از انقلاب گفت: انقلاب آرمان های خوبی برای کشور ترسیم کرد، هدف و زمینه حرکت را فراهم کرد، اما مدیریت کشور در این چهل سال به تناسب آرمان ها نبوده است. در برنامه ریزی ها، مقوله برنامه ریزی مفهومی مغفول ماند و تفکر نخبگان، تحلیل گذشته، ارزیابی حال و تهیه نقشه راه آینده به فراخور حال کشور وجود نداشت. 

صالحی با بیان این نکته که باید آمادگی پذیرش نصیحت های دلسوزانه در مسئولین ایجاد شود گفت:  محدوده منافع و مصلحت ملی در حوزه انرژی باید تبیین شود، تحلیل های آگاهی بخش به صورت دائم ارائه تا سطح فکری و درک مردم از مفهوم انرژی و مصرف انرژی بالا رود. 

او با اشاره به بهره گیری از زبان فاخر در بهبود و اصلاح مصرف انرژی در جامعه گفت: جایگاه مسائل فرهنگی در بهبود و اصلاح مصرف انرژی با زبان فاخر باید در نظر گرفته شود و به آن پرداخته شود. 

صالحی در ادامه با اشاره به مفهوم فرابخشی انرژی گفت: انرژی یک مفهوم بین بخشی است، در نتیجه تصمیم گیری،تصمیم سازی آن نیز باید فرابخشی باشد اما در کشور همکاری جمعی سخت است و کار را برای ما مشکل می کند، باید از بخشی نگری جدا شد و در زمینه انرژی نظرات واحد ارائه شود.