۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مرداب ترامپ در تحریم ایران و ونزوئلا/ لغو معافیت تحریمی خودزنی آمریکا است

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 347240
مرداب ترامپ در تحریم ایران و ونزوئلا/ لغو معافیت تحریمی خودزنی آمریکا است

تلاش های ترامپ در راستای تحریم نفت ایران و ونزوئلا اکنون به یک نقطه بحرانی رسیده است که با توجه به پیچیدگی روابط اقتصادی و سیاسی در دنیا، ادامه آن ممکن است به سرنگونی او منجر شود.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ دولت ترامپ در تلاش های خود برای تشدید تحریم های نفتی علیه ایران و ونزوئلا اکنون به یک نقطه بحرانی رسیده است.

نیویورک تایمز در تازه ترین تحلیل خود به مردابی که ترامپ پس از تشدید فشار بر ایران و ونزوئلا در زمینه نفت بمنظور پیشبرد اهداف خود گیر کرده پرداخته است. ایالات متحده با اعمال فشار بر چین و هند نسبت به کاهش خرید نفت ایران و ونزوئلا قصد دارد تا دو شاهراه اقتصادی مهم را که به عقیده آمریکایی ها ثبات خاورمیانه و آمریکای لاتین را تهدید می کند تضعیف کنند. اما آنها برای اینکه این کار را بدون تغییر در بازارهای جهانی انجام دهند، باید روابط خود را با چین و هند افزایش داده و یا قیمت بنزین را در آمریکا افزایش دهند.

این معظل باعث ایجاد اختلافاتی اساسی در کابینه ترامپ شده است که آیا پس از تاریخ دوم مه، معافیت تحریم های نفتی 8 کشور را تمدید کند یا خیر.

اختلال در محموله های نفتی و حمل و نقل آن، می تواند تامین ذخایر جهانی نفت را با محدودیت مواجه کند که این امر هزینه های محصولات نفت را در شرایطی که رشد اقتصادی جهان آهسته شده است افزایش خواهد داد.

هلمی کرفت، یک تحلیلگر انرژی معتقد است اگر  آمریکا می خواهد قیمت بنزین را پایین بیاورد، بهترین استراتژی این نیست که حداکثر فشار را بر صادرات ونزوئلا و ایران قرار دهد.

ترامپ در وعده های انتخاباتی خود کاهش نرخ بنزین را بویژه در سفرهای تابستانه، یکی از اهداف اصلی خود اعلام کرده است، هدفی که با نزدیک شدن به انتخابات سال 2020، نه تنها به آن نزدیک نشده است، بلکه آمریکا شاهد افزایش قیمت بنزین  و جهان شاهد افزایش قیمت نفت و گاز بوده است که نارضایتی ترامپ را در پی داشته است که در توییت هایش به آنرا اعلام کرده است.

دولت ترامپ در تلاش است تا با دخالت های خود تغییرات عمده سیاسی در ایران را رغم بزند، از طرفی به دنبال تغییر رئیس جمهور ونزوئلا است. ایران و ونزوئلا دو عضو اوپک هستند که حذف تولید آنها به عنوان دو بازوی اوپک در بازارهای جهانی تاثیرات خود را نشان داده است.

اما رهبران ایران و ونزوئلا ثابت کرده اند که حتی باوجود فشارهای آمریکا و فشار بر اقتصاد این کشورها دوام می آورند. اکنون مقامات آمریکایی به دنبال تشدید فشارهای اقتصادی بر این دو کشور هستند. چین و هند دو مصرف کننده بزرگ انرژی، هر دو از شش ماه معافیت تحریمی استفاده کرده اند، چین به تنهایی 500 هزار بشکه و هند 300هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کنند، اما به تقاضای  آمریکا مبنی بر کاهش خرید نفت از ایران نیز عمل نکردند.

معافیت تحریمی به ژاپن، کره جنوبی و ترکیه نیز اعطا شده است و براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی،  هر سه کشور به جبهه چین در خرید نفت ایران پیوستند.

از طرفی تحریم آمریکا تاثیر خود را اعمال کرد، یونان، تایوان و ایتالیا هیچ نفتی از ایران به رغم حضور در لیست هشت کشور خریداری نکردند. اما ایران توانست خود را بازیابی کند، و صادرات را در فوریه و مارس به یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز برساند که رشد قابل توجهی از دسامبر بوده است.

عربستان هم که تاکنون بارها از سوی آمریکایی ها مورد نقد قرار گرفته است تا تولید را کاهش دهد، چنین برنامه ای را در دستور کار ندارد و یکی از پیشگامان کاهش تولید در توافق اوپک بوده است.

در دولت آمریکا نیز بر سر این توافق اختلاف وجود دارد، در حالی که پمپئو خواستار ادامه معافیت تحریمی هشت کشور است، جان بولتون می گوید این معافیت باید متوقف شود، وزیر انرژی آمریکا نیز از مخالفان تحریم هاست. اگرچه به گفته پمپئو تصمیم با شخص ترامپ است اما یکی از مدیران آرامکو  معتقد است ترامپ درک درستی از پایه های اقتصاد نفت ندارد و بعید به نظر می رسد اوپک با تفکرات او همراه باشد و تلاش های ترامپ، سرنگونی خودش را به همراه خواهد داشت.